Pomocnik Historyczny

Latynoskie koleje losu

Ameryka Południowa: Kolej i polityka

Most kolejowy na pustyni w Meksyku, w okolicach Encaruncion; fotografia z lat 80. XIX w. Most kolejowy na pustyni w Meksyku, w okolicach Encaruncion; fotografia z lat 80. XIX w. Corbis
Na przykładzie Ameryki Łacińskiej można prześledzić wszelkie pułapki politycznego uwikłania budowy, nacjonalizacji, a obecnie prywatyzacji i restrukturyzacji firm kolejowych.
Ilustracja przedstawiająca napad na pociąg w Meksyku, w Veracruz, na pierwszej stronie francuskiego „Le Petit Journal” z 1924 r.Getty Images Ilustracja przedstawiająca napad na pociąg w Meksyku, w Veracruz, na pierwszej stronie francuskiego „Le Petit Journal” z 1924 r.

Czasy pionierskie

Najpierw Kuba. W Ameryce Łacińskiej pierwsze miejsce w poprowadzeniu połączenia kolejowego przypadło Hiszpanii. Już w 1830 r. gubernator Kuby Francisco D. Vives powołał Junta de Caminos de Hierro, celem zorganizowania trakcji kolejowej. Początkowy odcinek długości 27,5 km połączył Hawanę z Bejucal, zaś cała planowana linia biegła ze stolicy do Guines. Realizację przedsięwzięcia powierzono amerykańskiemu inżynierowi Alfredowi Crugerowi. 19 listopada 1837 r.

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Świat; s. 60
Oryginalny tytuł tekstu: "Latynoskie koleje losu"