Pomocnik Historyczny

Polityka dużych prędkości

Pociągi przyszłości

Francuski TGV Duplex w Valence Francuski TGV Duplex w Valence BEW
Szybkie pociągi nie tylko zrewolucjonizowały podróże, ale okazały się też znakomitą okazją do zbicia politycznego kapitału.
Chiński CRH w SzanghajuBEW Chiński CRH w Szanghaju

Japońska nowa linia główna. Na początku października 1964 r., tuż przed rozpoczęciem letnich igrzysk olimpijskich w Tokio, na japońskie tory wyruszył pierwszy Shinkansen. Łącząc stolicę kraju z Osaką, zapoczątkował nową erę w historii transportu. Dziewiczy kurs Shinkansena traktowany jest bowiem jako chwila narodzin szybkiej kolei. Nic zatem dziwnego, że Japończycy są nadal dumni ze swojego osiągnięcia sprzed ponad pół wieku. Na początku mogli szczycić się najszybszymi pociągami na świecie i największą siecią kolei dużych prędkości.

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Świat; s. 127
Oryginalny tytuł tekstu: "Polityka dużych prędkości"