Pomocnik Historyczny

Po szynach czy w rurach

Kolej niekonwencjonalna

Niemiecki Transrapid na torze próbnym Niemiecki Transrapid na torze próbnym Getty Images
Czy tradycyjna kolej dożywa swoich dni? Pociągi magnetyczne, a nawet próżniowe mogą zrewolucjonizować transport, ale mało kto chce w nie inwestować. Tradycyjnym szynom niełatwo odebrać prymat.
Wizja kolei próżniowej HyperloopAN Wizja kolei próżniowej Hyperloop

Ekologiczna szybkość. Pomysłów na kolej przyszłości jest wiele, bo to właśnie ten środek transportu jest największym sojusznikiem w walce z globalnym ociepleniem. Pociągi już dziś wygrywają szybkością z samochodami, ale wciąż nie dorównują samolotom. Skoro są jednak od nich dużo bardziej ekologiczne, to jak je przyspieszyć, aby mogły konkurować z lotnictwem także na długich dystansach?

Kolej (prawie) próżniowa

Rura. Dla kolei konwencjonalnej ogromnym problemem jest – w miarę zwiększania tempa jazdy – opór powietrza. Można by go zminimalizować, budując długie rury, z których zostanie wypompowana większość powietrza. Ideałem byłoby osiągnięcie próżni, ale to rozwiązanie bardzo kosztowne, a do tego bardzo niebezpieczne w przypadku rozhermetyzowania.

Zmniejszenie oporów powietrza pozwoliłoby rozwinąć prędkości nawet rzędu kilku tysięcy kilometrów na godzinę. Wówczas system próżniowego podróżowania okazałby się szybszy od samolotów, także na długich dystansach. Z drugiej strony trzeba znaleźć odpowiedź na pytania związane z bezpieczeństwem. Uszkodzenie takiej rury, w wyniku np. trzęsienia ziemi czy zamachu terrorystycznego, mogłoby mieć tragiczne skutki dla podróżujących. Osiąganie coraz niższego ciśnienia wymaga też skuteczniejszych, czyli droższych, pomp. Do rozwiązania pozostaje ponadto problem stacji. Trzeba znaleźć techniczne rozwiązania dla śluz, dzięki którym powietrze nie przedostawałoby się do rur. Naukowcy rozważają też różne systemy poruszania się pojazdów wewnątrz takich rur. Jedni zastanawiają się nad tworzeniem poduszki powietrznej pod kapsułą, inni optują za wykorzystaniem technologii magnetycznej.

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Świat; s. 132
Oryginalny tytuł tekstu: "Po szynach czy w rurach"
Reklama