Pomocnik Historyczny

Szlakami pary pod zaborami

Trzy koleje polskie

Torpeda podhalańska (lukstorpeda) na dworcu kolejowym w Zakopanem, 1936 r. Torpeda podhalańska (lukstorpeda) na dworcu kolejowym w Zakopanem, 1936 r. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Wiek pary zaczął się, kiedy Polski nie było na mapach. Do dziś da się z siatki linii kolejowych odtworzyć z grubsza granice rozbiorowe.
Marek Sobczak/Polityka

Steinkellerki. W czasach saskich (I połowa XVIII w.) powstała na ziemiach polskich sieć połączeń pocztowych przewożąca dyliżansami także podróżnych. Po 1820 r. zaczęto budowę dróg z nawierzchnią z kamienia. Ruch podróżnych wzrósł tak, że sama poczta nie była w stanie mu sprostać i w Królestwie Polskim koncesję na przewóz osób otrzymał bankier i przemysłowiec Piotr Steinkeller.

Fortunę zbił na handlu solą, przetwórstwie cynku, budowie maszyn i inwestowaniu w kopalnie i huty w Zagłębiu Dąbrowskim.

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Polska; s. 134
Oryginalny tytuł tekstu: "Szlakami pary pod zaborami"