Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Pomocnik Historyczny

Mniej niż 1435 mm

Kariera wąskotorówek

Przystanek Bachórz kolejki wąskotorowej kursującej na trasie Przeworsk–Dynów. Przystanek Bachórz kolejki wąskotorowej kursującej na trasie Przeworsk–Dynów. Forum
Najstarszą czynną w świecie wąskotorówką jest kolejka jeżdżąca od 1851 r. na Górnym Śląsku.
Pogorzanin w tunelu w okolicach Dynowa. Jeździ w sezonie turystycznym.Forum Pogorzanin w tunelu w okolicach Dynowa. Jeździ w sezonie turystycznym.

Paryski napęd. Wagony na wąskich torach na początku pchano ręcznie lub ciągnęły je woły albo konie. W XIX w. na te szlaki wjechały parowozy wąskotorowe, a z czasem spalinowe i elektryczne lokomotywki. Od kolei normalnotorowych wąskotorówki odróżnia rozstaw torów – mniejszy niż 1435 mm. Upowszechniły się, kiedy francuski inżynier i przemysłowiec Paul Armand Decauville podczas wystawy paryskiej w 1889 r. uruchomił kolejkę, która woziła paryżan po mieście po torach o rozstawie 600 mm, zbudowanych z gotowych i łatwych w montażu tzw. przęseł patentowych. Wcześniej Decauville zbudował kolejkę do transportu buraków i obornika na polach gospodarstwa własnego ojca.

Czasy świetności. Kolejki wąskotorowe mogą jeździć w terenie o większym pochyleniu i po torach z łukami o mniejszym promieniu, co znacznie obniża koszty budowy. Najstarszą czynną w świecie wąskotorówką jest kolejka jeżdżąca od 1851 r. na Górnym Śląsku. Jej sieć liczyła tu niegdyś ok. 230 km. Przewożono nią węgiel, drewno, piasek, wyroby hutnicze i pracowników do pracy, a dziś wozi się turystów. Wąskotorówki okazały się szczególnie przydatne przy zwózce z pól buraków cukrowych i ziemniaków, z czym podczas dżdżystych jesieni na gruntowych drogach kiepsko sobie radził transport konny. Służyły także jako tzw. kolejki dojazdowe, do dowozu osób z mniejszych miejscowości do miejsc pracy bądź przesiadki do pociągu kolei normalnotorowej. Wąskotorówki obsługiwały kamieniołomy, tartaki (dowożąc drewno z lasów), wapienniki, kopalnie (węgla, torfu i rud) i cegielnie (dowóz gliny i wywóz cegieł do rozbudowujących się miast, m.in. podwarszawskie kolejki marecka i piaseczyńska).

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Polska; s. 140
Oryginalny tytuł tekstu: "Mniej niż 1435 mm"
Reklama