Pomocnik Historyczny

Zabytki do uratowania

Kolejowe eksponaty

Kościerzyna, Muzeum Kolejnictwa, dawny Skansen Parowozownia Kościerzyna Kościerzyna, Muzeum Kolejnictwa, dawny Skansen Parowozownia Kościerzyna Reporter
Pamiątki kolejowe to nie tylko sprawa dla miłośników parowozów i drezyn, to część opowieści o historii cywilizacji.
Rozkład jazdy szynobusu na trasie Wieluń–Praszka z 1939 r.AN Rozkład jazdy szynobusu na trasie Wieluń–Praszka z 1939 r.

Kolekcje narodowe. Pierwsze w Europie muzeum kolejnictwa powstało w 1897 r. w norweskim Hamar. Dwa lata później otwarto takie w niemieckiej Norymberdze. I dziś tego typu placówek jest kilkaset, poświęconych wyłącznie kolei bądź będących działem większych muzeów komunikacji czy historii techniki. I tak uważane za najlepsze w świecie Narodowe Muzeum Kolejnictwa w York jest częścią brytyjskiego Narodowego Muzeum Nauki i Przemysłu. Znajdziemy w nim milion eksponatów związanych z historią kolei, od biletów, nagrań kolejowych piosenek, parowozów z odsłoniętym wnętrzem, po luksusowy skład pociągu Królowej Wiktorii. Rocznie odwiedza je ponad 700 tys. osób. I co istotne, zbiory w York to tylko część kolejowej narodowej kolekcji. Reszta jest w innych muzeach.

Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W Polsce nie mamy ani narodowej kolekcji takich zabytków, ani narodowego muzeum kolei z prawdziwego zdarzenia. Muzeum Kolejnictwa w Warszawie ma dziś dwie hale po byłym Dworcu Warszawa Główna Osobowa o powierzchni 800 m kw. i paręset metrów stacyjnych torów, na których pod gołym niebem stoi kilkadziesiąt wagonów i parowozów. Od chwili powołania w 1928 r. muzeum nie miało szczęścia do decydentów i tułało się po tymczasowych siedzibach. Pierwszą było zachodnie skrzydło wkrótce rozebranego Dworca Wiedeńskiego. W 1931 r. zbiory trafiły do pomieszczeń po byłej carskiej łaźni przy ul. Nowy Zjazd 1, wynajętych od firmy Schicht. W 1938 r. Muzeum Kolejowe przekształcono w Muzeum Komunikacji, powiększając je o działy dróg lądowych i wodnych. Te z kolei zamierzano przyłączyć do powstającego Muzeum Narodowego Przemysłu i Techniki, ale wybuchła wojna.

Pomocnik Historyczny „O kolei po kolei” (100100) z dnia 28.09.2015; Polska; s. 159
Oryginalny tytuł tekstu: "Zabytki do uratowania"
Reklama