Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Pomocnik Historyczny

Polski Kościół narodowy

Zygmunt August sportretowany przez Lucasa Cranacha (Młodszego), ok. 1555 r. Zygmunt August sportretowany przez Lucasa Cranacha (Młodszego), ok. 1555 r. East News
Także w Rzeczpospolitej pojawiła się idea stworzenia odrębnego Kościoła z królem na czele.
Barbara Radziwiłłówna, obraz z XVI w.East News Barbara Radziwiłłówna, obraz z XVI w.

Idea. W 1546 r. Andrzej Frycz Modrzewski w „Mowie o wysłaniu posłów na sobór chrześcijański” podniósł sprawę reformy Kościoła. Wedle niego sobór miałby objąć wszystkie chrześcijańskie wyznania, a papież utraciłby autorytet głowy Kościoła oraz prawo wyboru i konsekracji biskupów. Modrzewski apelował do Zygmunta Augusta o zwołanie synodów diecezjalnych i prowincjonalnych przed soborem powszechnym w Trydencie (1545–63); postulował również udział innowierców w polskim synodzie narodowym.

Frycz nie był pierwszy. Już w XV w. wojewoda poznański Jan Ostroróg w projekcie reform domagał się unarodowienia Kościoła i podporządkowania go państwu. Ziarno zostało posiane, i na sejmach w 1548, 1552, 1555 r. sprawy wyznaniowe wciąż powracały. Szlachta domagała się zniesienia sądów duchownych wobec ludzi świeckich, celibatu księży, wprowadzenia języka polskiego w liturgii i komunii pod dwiema postaciami. Sprawy te miał uregulować właśnie sobór narodowy, co kuria rzymska uznała za groźbę wyodrębnienia się Kościoła polskiego.

Wbrew pokutującym poglądom o słabej pozycji króla w polskim systemie ustrojowym to głównie od niego zależało, czy uda się idee Kościoła narodowego wprowadzić. Wyższe duchowieństwo uzbrojone w Confessio fide catholicae Christiana (Wyznanie wiary katolickiej), pióra biskupa Stanisława Hozjusza, oczekiwało od Zygmunta Augusta poparcia dla odnowy Kościoła w duchu papieskim. Innowiercy oczekiwali zwołania soboru narodowego, który podjąłby sprawę utworzenia Kościoła narodowego z królem na czele. Inicjatywę tę wspierał znany w Europie ewangelik Jan Łaski, bratanek prymasa Polski Jana Łaskiego, który wrócił z Anglii do Polski w 1556 r.

Bój o sądy. Jednak Zygmunt August, pomimo sympatii dla reformacji, wstrzymał się z konwersją.

Pomocnik Historyczny „Marcin Luter i reformacja” (100123) z dnia 11.09.2017; Reformacja; s. 70
Reklama