Pomocnik Historyczny

96. Ile w Polaku chłopa, a ile szlachcica?

Na pierwszym planie dekoracja do uroczystej mszy na Jasnej Górze, 2010 r. Na pierwszym planie dekoracja do uroczystej mszy na Jasnej Górze, 2010 r. Agencja Gazeta

Polski charakter wyrasta z włościańskiego pnia pokrytego szlacheckim mchem. Ten mech zasłania chłopską substancję, na pierwszy rzut oka to on się narzuca ze swoimi girlandami ziemiańskiego obyczaju i zieloną miękkością pańskiej gnuśności. Ale pod tym skryty jest twardy pień, pracowitość, bezwzględność, milczenie.

A mówiąc mniej metaforycznie, ogromna większość polskiego społeczeństwa wywodzi się z chłopów – jeszcze przed II wojną było to ok. 70 proc. ludzi – ale z zewnątrz ta chłopska substancja przyjmuje formy, ambicje, nawet kompleksy wielowiekowego kulturowego hegemona, ziemiaństwa. W ciągu ostatnich dwóch stuleci forma ta przybrała przede wszystkim postać inteligencką. To inteligencja o ziemiańskiej proweniencji tworzyła kościec, który II RP dostarczył kadr urzędniczych i wojskowych. Przede wszystkim jednak w ciągu dwóch stuleci wymyśliła najważniejsze opowieści, którymi karmi się polska wyobraźnia; to ona zapisała swoją historię jako historię narodową, a swoje wartości i ideały próbowała i próbuje narzucić jako powszechnie obowiązujące. Takie więc wehikuły wyobrażeń jak powieści Henryka Sienkiewicza czy – na głębszym poziomie – dramaty romantyczne determinują to, co chłopskiego pochodzenia współczesny mieszczanin może wypowiedzieć, a czego – pod żadnym pozorem – nie może. Co więcej, nawet opowieści jawnie polemiczne z tamtymi – Stefana Żeromskiego czy Witolda Gombrowicza – są głęboko zależne od pańskiego ducha, choćby przez bunt przeciw niemu. Bunt bowiem jest odwrotną stroną zależności.

Ogromne przemiany społeczne okresu wojny i powojennego stalinizmu, które przez wymordowanie Żydów i polityczne złamanie ziemiaństwa otworzyły drogę do awansu chłopskiego społeczeństwa na salony – partyjne, urzędnicze, wojskowe, policyjne, a nawet towarzyskie – nie zmieniły charakteru hegemonii kulturowej.

Pomocnik Historyczny „100 pytań na 100 lat” (100134) z dnia 09.07.2018; Transformacja i III RP; s. 102
Reklama