Pomocnik Historyczny

Społeczna drabina

Hierarchia społeczna Bizancjum

Ubiory różnych grup społecznych w Bizancjum (od lewej: lata 400–700, 700–1000, 1000–1200); XIX-wieczne litografie Friedricha Hottenrotha. Ubiory różnych grup społecznych w Bizancjum (od lewej: lata 400–700, 700–1000, 1000–1200); XIX-wieczne litografie Friedricha Hottenrotha. AKG
Jakie były główne wyznaczniki stosunków społecznych w długich dziejach bizantyńskiego społeczeństwa?
Odważniki stosowane w handlu, średnica największego wynosi 27,7 mm, a wymiary najmniejszego 11,1x10,5 mm, VI w.Getty Images Odważniki stosowane w handlu, średnica największego wynosi 27,7 mm, a wymiary najmniejszego 11,1x10,5 mm, VI w.

Wolni i niewolni, znaczący i nieznaczący (III w.). Nadanie w 212 r. obywatelstwa niemal ogółowi ludności wolnej sprawiło, że w późnym cesarstwie rzymskim pod względem prawnym podstawowe znaczenie miał podział na wolnych i niewolnych. Liczba i znaczenie tych ostatnich nie były już tak duże, jak kilka wieków wcześniej, w związku z tym upadło znaczenie bardzo wpływowej wcześniej w Rzymie grupy wyzwoleńców. Niewolnicy żyli i pracowali na wsi i w mieście, a ich sytuacja ciągle się poprawiała przez ograniczanie praw właścicieli do ich nieludzkiego traktowania. Cena niewolnika wynosiła ok. 20 solidów, a tyle kosztował dobry koń bojowy. Status społeczny niewolników był bardzo zróżnicowany w zależności od posiadanych kwalifikacji. Sprowadzano ich z zagranicy, zostawali nimi jeńcy wojenni i osoby, które same oddawały się w niewolę. Ten proceder został zakazany dopiero przez cesarza Leona VI (886–912). Niewolnictwa jako takiego w Bizancjum nie zakazano nigdy.

Od III w. większego znaczenia nabierał podział społeczeństwa z punktu widzenia prawa karnego na dwie zasadnicze grupy; honestiores lub potentiores – to ludzie o dobrym pochodzeniu, bogaci, pełniący funkcje państwowe i uprzywilejowani w zakresie odpowiedzialności karnej; humiliores – to mniej znaczący, obejmujący resztę społeczeństwa. W IV w. państwo wzmogło ucisk fiskalny i narzuciło licznym grupom dziedziczne wykonywanie zawodu, chcąc uzyskać środki dla coraz liczniejszych rzesz żołnierzy i urzędników cesarskich.

W związku z chrystianizacją wyodrębniło się w strukturze społecznej duchowieństwo świeckie i mnisi. Przywileje, jakie otrzymali duchowni od czasów Konstantyna Wielkiego (306–337), sprawiły, że władze państwowe starały się utrudnić dostęp do tej grupy ludziom, na których ciążyły świadczenia na rzecz państwa.

Pomocnik Historyczny „Dzieje Bizancjum” (100145) z dnia 11.03.2019; Bizancjum cz. II; s. 44
Oryginalny tytuł tekstu: "Społeczna drabina"
Reklama