Pomocnik Historyczny

Bizancjum po Bizancjum

Dziedzictwo bizantyńskie

Bizantyńska ikona w barokowej oprawie. Obraz Matki Boskiej cesarz Manuel II Paleolog (XIV/XV w.) podarował księciu Mediolanu Janowi Galeazemu Viscontiemu. Barokowa oprawa (retabulum) ikony jest dziełem bawarskiego artysty Gottfrieda Langa (XVII w.). Bizantyńska ikona w barokowej oprawie. Obraz Matki Boskiej cesarz Manuel II Paleolog (XIV/XV w.) podarował księciu Mediolanu Janowi Galeazemu Viscontiemu. Barokowa oprawa (retabulum) ikony jest dziełem bawarskiego artysty Gottfrieda Langa (XVII w.). Alamy
Dziedzictwo Bizancjum silniej zaznacza się na wschodzie Europy, na zachodzie zostało zmarginalizowane, sprowadzone do średniowiecznej wersji Imperium Osmańskiego.
Bogato zdobiony onyksowy kielich, prawdopodobnie przywieziony do Wenecji z Konstantynopola po IV wyprawie krzyżowej w 1204 r.Getty Images Bogato zdobiony onyksowy kielich, prawdopodobnie przywieziony do Wenecji z Konstantynopola po IV wyprawie krzyżowej w 1204 r.

Bizancjum z twarzą Moskala. Norman Davies w książce „Zaginione królestwa”, w niezbyt zresztą udanym rozdziale poświęconym historii Bizancjum, przytacza anegdotę z czasów swojej studenckiej wizyty w Polsce w 1962 r. Napotkany w pociągu Polak, który nie znając angielskiego, nie potrafił wytłumaczyć angielskiemu turyście, czym jest Pałac Kultury i Nauki, miał zakrzyknąć: „Bizancjum! To jest Bizancjum”.

Pałac ten ma oczywiście niewiele wspólnego z architekturą czy kulturą wschodniego cesarstwa, ale uosabia dla wielu Polaków niepożądaną rosyjską ingerencję w polską kulturę. W tym sensie jest dziedzicem wielu, zbyt wielu cerkwi, które Rosjanie budowali na terenach swojego zaboru. Sakralna architektura prawosławna stała się synonimem bizantyńskości, a imperium rosyjskie awatarem wschodniego imperium. Jak celnie stwierdził jeden z polskich uczonych, dla Adama Mickiewicza Bizancjum miało twarz Moskala.

Zagubiona cywilizacja. Recepcja Bizancjum i kultury bizantyńskiej, czyli wielowymiarowe przejmowanie i używanie kultury bizantyńskiej po upadku Konstantynopola w 1453 r., w sporej mierze cechuje się dość swobodnym wykorzystywaniem dziedzictwa cesarstwa. W dużym stopniu uwarunkowana jest geograficznie – niektóre państwa (Rosja, Bułgaria, Serbia), których dzisiejsze

terytoria wchodziły w skład Bizancjum, graniczyły z nim lub były częścią ortodoksyjnej wspólnoty, traktują to dziedzictwo inaczej niż kraje, których związek z Konstantynopolem był incydentalny. Najbardziej schizofreniczną relację z kulturą bizantyńską ma współczesna Turcja, zajmująca terytorium dawnego Bizancjum, łącznie z jego stolicą, dzisiejszym Stambułem i której jednym z mitów fundacyjnych było zdobycie Konstantynopola w 1453 r.

Pomocnik Historyczny „Dzieje Bizancjum” (100145) z dnia 11.03.2019; Bizancjum cz. III; s. 120
Oryginalny tytuł tekstu: "Bizancjum po Bizancjum"
Reklama