Pomocnik Historyczny

Tożsamość Greka

Współcześni Grecy a Bizancjum

Grupa mnichów ze Świętej Góry Atos, mającej status autonomicznej republiki mnichów, początek XX w. Grupa mnichów ze Świętej Góry Atos, mającej status autonomicznej republiki mnichów, początek XX w. Getty Images
Nowożytni Grecy, usiłując stworzyć pomost pomiędzy antycznymi przodkami a współczesnością, przez pewien czas negowali i wypierali istnienie Bizancjum.
Grecki ksiądz z flagą z bizantyńskim motywem na wiecu w Atenach, 2015 r. Flagi tej używają patriarchiat Konstantynopola, Święta Góra Atos i grecki Kościół prawosławny.Getty Images Grecki ksiądz z flagą z bizantyńskim motywem na wiecu w Atenach, 2015 r. Flagi tej używają patriarchiat Konstantynopola, Święta Góra Atos i grecki Kościół prawosławny.

Piętno filhellenów. Nowo powstałe w 1821 r. państwo greckie, zbudowane na oświeceniowym modelu zachodnim, od początku miało problem ze zdefiniowaniem swojej tożsamości, która zarówno samym Grekom, jak i Europejczykom wydawała się ambiwalentna. Współcześni Helleni musieli zmierzyć się z dwiema wielkimi tradycjami, które w dyskursie zachodnioeuropejskim zawsze były stawiane na przeciwległych biegunach: antykiem grecko-rzymskim, utożsamianym z dziedzictwem Europy Zachodniej, oraz Bizancjum, nierozerwalnie związanym z prawosławiem.

Gdy w XVIII i XIX w. zaczęli do Grecji zjeżdżać podróżnicy z Europy, szukali wyłącznie śladów cywilizacji antycznej Hellady. Od samego początku idealizowali współczesną Grecję. To właśnie młodzi filhelleni, kształceni klasycznie na uniwersytetach zachodnich, stworzyli ów oparty na ciągłym nawiązywaniu do antycznego dziedzictwa wizerunek Grecji nowożytnej. XIX-wieczny ruch filhelleński, osadzony na kulcie antyku, w znacznej mierze zdecydował też o greckim dyskursie nacjonalistycznym przez pierwsze dziesięciolecia po odzyskaniu niepodległości. Widocznym znakiem tamtej ideologii jest nie tylko nowogrecka nazwa współczesnej Grecji, Ellada Hellas, czy określenie jej mieszkańca jako Ellinas – Hellen, ale zwłaszcza stolica kraju Ateny – przez cały okres Bizancjum mało znacząca, niewielka miejscowość u stóp Akropolu, z neoklasycystycznymi budynkami wznoszonymi w czasie, gdy krajem rządził Otto I z dynastii bawarskiej (1832–62).

Tymczasem ponadtysiącletnie dzieje Bizancjum, widoczne na każdym kroku w niezliczonych średniowiecznych kościołach i obecne w prawosławnych obrzędach religijnych, aż do połowy XIX w. były traktowane z pogardą. Cesarstwo postrzegano jako twór orientalny, azjatycki, nieprzystający do zachodnioeuropejskiego modelu państwa.

Pomocnik Historyczny „Dzieje Bizancjum” (100145) z dnia 11.03.2019; Bizancjum cz. III; s. 125
Oryginalny tytuł tekstu: "Tożsamość Greka"
Reklama