Pomocnik Historyczny

Waga wiary

Eklektyzm religijny Ameryki Łacińskiej

Indianin Tsáchila (Colorado) z katolickim księdzem, Domingo de los Colorados w Ekwadorze, 1953 r. Indianin Tsáchila (Colorado) z katolickim księdzem, Domingo de los Colorados w Ekwadorze, 1953 r. Getty Images
Religijny krajobraz Ameryki Łacińskiej.
Arcybiskup Salwadoru Óscar Romero, obrońca praw człowieka, kojarzony z teologią wyzwolenia, męczennik (zastrzelony podczas celebrowania mszy św. w 1980 r.) i święty Kościoła katolickiego (od 2018 r.), 1979 r.Getty Images Arcybiskup Salwadoru Óscar Romero, obrońca praw człowieka, kojarzony z teologią wyzwolenia, męczennik (zastrzelony podczas celebrowania mszy św. w 1980 r.) i święty Kościoła katolickiego (od 2018 r.), 1979 r.

Gorący temat. Religia zawsze odgrywała w Ameryce Łacińskiej niezwykle ważną rolę, znacząco wpływając na sposób myślenia i styl życia Latynoamerykanów. A od lat 90. XX w. jest gorącym tematem w wyniku gwałtownej ekspansji Kościołów (neo)zielonoświątkowych (pentakostalnych) i pojawienia się, po wygaszeniu słynnej teologii wyzwolenia, nowych nurtów (przede wszystkim charyzmatycznych, ale też ekologicznych) wewnątrz wciąż dominującego Kościoła katolickiego; silny jego potencjał reformatorski jest wspierany przez papieża Argentyńczyka – Franciszka, dobrze znającego i czującego latynoamerykańską specyfikę wiary.

Pomocnik Historyczny „Ameryka Łacińska” (100159) z dnia 09.12.2019; Wiek rewolucji; s. 110
Oryginalny tytuł tekstu: "Waga wiary"