Pomocnik Historyczny

Ja, obywatel

Schyłek tyranów

Apoteoza rewolucji lipcowej 1830 r. we Francji; obraz Eugène’a Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady” z jesieni 1830 r. Apoteoza rewolucji lipcowej 1830 r. we Francji; obraz Eugène’a Delacroix „Wolność wiodąca lud na barykady” z jesieni 1830 r. AN
Od absolutyzmu do demokracji. Od poddanego do obywatela.

Bodźce przeobrażeń

Koniec XVIII w. uzmysłowił europejskim monarchom oraz otaczającym ich elitom, ale i całkiem sporym kręgom poddanych, że monopolizowanie władzy przez mniejszość nie jest rozwiązaniem danym raz na zawsze, a tym samym zmiana systemu rządów i przeobrażenie kształtu państwa nieuchronnie nadejdą, kładąc kres monarchiom. Dobrze ujął to francuski pisarz i filozof André Glucksmann (1937–2015): „Argument o absolutnej suwerenności, który pozwalał tyranom wedle ich własnego widzimisię wykańczać swoich obywateli, został podważony”. Przemiany te zapowiadało oświecenie, a brutalnie uzmysłowił je szturm na Bastylię (1789) i następujące po nim wydarzenia.

Jednak rewolucja była zaledwie jednym z elementów składających się na ewolucję państw i społeczeństw, obok wzrostu populacji i komfortu życia Europejczyków, zmniejszenia analfabetyzmu, rozwoju prasy umożliwiającej coraz szerszym kręgom społeczeństwa debaty o polityce czy nowych ideach. Nie bez znaczenia była tu też inna rewolucja przemysłowa związana z licznymi wynalazkami, z których szczególnie ważna była maszyna parowa. Ułatwiała ona ludziom pracę i w dalszej perspektywie przyczyniła się do powstania zjawiska czasu wolnego dla coraz liczniejszych grup społecznych, otwierając szeroko rynek konsumencki, ale i napędzając statki i lokomotywy, tym samym umożliwiając tanie przemieszczanie się, skracanie dystansu ludziom, towarom oraz ideom. Świat kurczył się i otwierał równocześnie.

Monteskiusz, oświeceniowy filozof i myśliciel polityczny; portret z 1. poł. XIX w.LeemageMonteskiusz, oświeceniowy filozof i myśliciel polityczny; portret z 1. poł. XIX w.

Jeszcze w końcu XVIII w. Europa zachwycona, ale i nieco wystraszona, patrzyła z ciekawością na Stany Zjednoczone Ameryki, gdzie rozpoczynał się eksperyment ustrojowy, w ramach którego zebrani w Filadelfii 17 września 1787 r. delegaci 13 dawnych brytyjskich kolonii uchwalili pierwszą w świecie konstytucję, opartą na trzech fundamentach: równości politycznej, prawach naturalnych oraz suwerenności ludu.

Pomocnik Historyczny „Historia XIX w.” (100182) z dnia 30.05.2021; Piękna epoka; s. 59
Oryginalny tytuł tekstu: "Ja, obywatel"
Reklama