Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Pomocnik Historyczny

Kolejni do lodowego tortu

Polarne interesy

Zhongshan, chińska stacja badawcza na Antarktydzie Wschodniej, 2019 r. Zhongshan, chińska stacja badawcza na Antarktydzie Wschodniej, 2019 r. PAP
Nowi gracze w Arktyce i Antarktyce.

Długi marsz. 15 lipca 2020 r. w rejs ku wodom arktycznym wyruszył pierwszy zbudowany w Chińskiej Republice Ludowej lodołamacz. Statek nosi nazwę „Xue Long 2” (Śnieżny Smok 2). Pekin bowiem od lat wzmacnia swoją obecność w Arktyce, rozbudowywane są stosowne struktury. Jeszcze w 1989 r. powołano Chiński Polarny Instytut Badawczy (PRIC). Nazwa jest myląca, gdyż jest to po prostu pion Chińskiej Administracji Arktyki i Antarktydy (CAA), podlegającej z kolei Państwowej Administracji Oceanów (SOA). Tą ostatnią zawiaduje minister rządu centralnego odpowiedzialny za lądowe i morskie zasoby naturalne (w tym politykę ochrony środowiska).

W 1997 r. Chiny przystąpiły do Międzynarodowego Arktycznego Komitetu Naukowego (IASC), pozarządowej organizacji zrzeszającej badaczy północy. W kolejnych latach Chińczycy zdobyli silną pozycję w środowiskach naukowych. W 2007 r. ChRL wysłała obserwatorów na sesję Rady Arktycznej, a w 2008 r. uzyskała w tej organizacji status obserwatora (jako pierwsze niearktyczne państwo pozaeuropejskie). Rada jest co prawda raczej międzyrządowym forum dyskusyjnym niż organizacją o możliwościach egzekucyjnych, ale poprzez formułowanie zaleceń i sporządzanie ekspertyz może wywierać pewien wpływ na politykę państw. Chiny uznały, że obecność w niej służy ich interesom.

Chińskie Śnieżne Smoki, czyli przystosowane do żeglugi w lodach statki „Xue Long” i „Xue Long 2” w drodze na Antarktydę, 2021 r.East NewsChińskie Śnieżne Smoki, czyli przystosowane do żeglugi w lodach statki „Xue Long” i „Xue Long 2” w drodze na Antarktydę, 2021 r.

Śnieżne smoki. Uzyskanie realnego wpływu na sytuację w Arktyce i Antarktyce wymaga jednak posiadania odpowiednich jednostek pływających (prawda ta często umyka politologom oraz przedstawicielom nauk polarnych). Pekin pozyskał pierwszy nowy (wprost ze stoczni) statek dostosowany do żeglugi w lodach w 1990 r. Jednostka pochodziła z posowieckiej masy upadłościowej w Ukrainie (stała ukończona, ale nie odebrana w Chersoniu).

Pomocnik Historyczny „Bieguny Ziemi” (100196) z dnia 12.06.2022; Bieguny Ziemi; s. 119
Oryginalny tytuł tekstu: "Kolejni do lodowego tortu"
Reklama