Pomocnik Historyczny

Bardowie i krzewiciele

Berlin jako metropolia kulturalna Europy

Salon Raheli Levin. Rysunek z epoki. Salon Raheli Levin. Rysunek z epoki. BEW
Ambiwalentna ocena tego tworu państwowego, jakim były Prusy, ma swe odbicie również w kulturze. W literaturze można prześledzić silne wówczas napięcie między pruskością a niemieckością.

Między Oświeceniem a pragmatyzmem. Od czasów fryderycjańskich twórcy czuli się tu albo tylko poddanymi, albo chwalili sobie otwartość i tolerancję, z jaką mogli pracować i z jaką odbierano ich dzieła, albo wreszcie sami stawali się ideologami ducha pruskiego. Jeszcze w 1769 r. Gotthold Ephraim Lessing (1729–81) nazwał Prusy Fryderyka Wielkiego „najbardziej niewolniczym do dziś krajem Europy”, a sto lat później Gustav Freytag właśnie w Prusach widział miejsce tworzenia się niemieckiego „ducha narodowego” oraz cywilizacyjnie doskonały organizm dla realizacji „niemieckiej misji”. W połowie XIX w. nawet dla Teodora Fontane Prusy były jeszcze „państwem przyszłości”. Wydaje się, że właśnie napięcie pomiędzy oświeceniową afirmacją tolerancji i obywatelstwa a akceptacją państwa zwierzchności – z jego prymatem cnót pragmatycznych i postawą niemieckiego Kulturträgera (nosiciela kultury) – najlepiej opisuje janusowe oblicze Prus.

Salony

Metropolia Berlin. W XVIII w. stworzone zostały podwaliny zarysowującej się dominacji Prus również w kulturze niemieckiej. Najwybitniejsi architekci i muzycy działali w Berlinie i Poczdamie, a teatry, sale koncertowe i salony literackie czyniły z Berlina prawdziwą metropolię. Fryderyk II gardził wprawdzie językiem niemieckim i literaturą pisaną w tym języku; prawdziwa kultura tworzona była według niego po francusku. Ale jeszcze w latach osiemdziesiątych XVIII w. następuje rozwój niemieckiego życia teatralnego w Berlinie, gdzie tryumfy odnoszą sztuki Lessinga i Schillera. Wprowadzone w życie pod koniec tego stulecia Powszechne Prawo Krajowe unowocześniło państwo, a Immanuel Kant (1724–1804) legitymizował je jako jedyną uniwersalną instytucję wyposażoną w atrybuty „prawomocnego przymusu”.

Pomocnik Historyczny „Prusy - wzlot i upadek” (100230) z dnia 10.03.2025; Dzieje Prus; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "Bardowie i krzewiciele"
Reklama