Przejdź do treści
Andrzej Kareński-Tschurl, współpr. Marta Polny
24 marca 2020
Salon

W raju barbarzyńskim

Paryskie mieszkanie Sachy Walckhoff'a

24 marca 2020
Kamienica z XIX wieku może pogodzić różne zbiory: współczesną fotografię i gałąź, rzeźbę dorównującą wzrostem człowiekowi. Kamienica z XIX wieku może pogodzić różne zbiory: współczesną fotografię i gałąź, rzeźbę dorównującą wzrostem człowiekowi. Francis Amiand
Sacha Walckhoff lubi łączyć sprzeczności, jak dawni alchemicy łączyli niebezpieczne mikstury. Jego eklektyczne mieszkanie w XIX-wiecznej kamienicy to współczesna kunstkamera, w której mieszają się wątki i motywy. minimalizm jest dla ludzi, którzy chcą mieć pewność, że nie popełnili błędu, uważa dyrektor kreatywny domu mody Christiana Lacroix.

Gdy Designers Guild, brytyjska firma specjalizująca się w tekstyliach, poprosiła Sachę Walckhoffa o projekt tkanin, przygotował kolekcję Belles Rives, odwołującą się do francuskiej riwiery lat 50. XX w.: plaży, bujnej roślinności i skandali wywoływanych przez nieco zapomniane gwiazdy kinematografii. Np. Zsa Zsę Gabor, która miała dziewięciu mężów, a płaszcz z lamparciej skóry zakładała na gołe ciało. Dziś prawdziwy lampart od Walckhoffa byłby większym skandalem niż nagie udo Zsa Zsy, więc ten powstał z aksamitu, a towarzyszyły mu w kolekcji liście „dzikiej” monstery i halucynogenna skóra węża. Bo świat Sachy Walckhoffa to nie miejsce dla trwożliwych stworzeń. Od 30 lat projektant współpracuje z domem mody Christiana Lacroix, a w 2010 r. został dyrektorem kreatywnym marki. I rozszerzył działalność o przedmioty domowego użytku.

Urodził się w Szwajcarii, ale ma w żyłach krew słowiańską, francuską, afrykańską. Mówi o tym: błogosławieństwo. Afrykańsko-rosyjskiemu pochodzeniu zawdzięcza podobno łatwość łączenia kolorów. Ponad połowę życia spędził jednak w Paryżu, tu pracuje i mieszka.

Wnętrze XIX-wiecznej paryskiej kamienicy zdobią sztukaterie i wysłużony parkiet, a każdy z przedmiotów ma silną osobowośćFrancis AmiandWnętrze XIX-wiecznej paryskiej kamienicy zdobią sztukaterie i wysłużony parkiet, a każdy z przedmiotów ma silną osobowość

Jego własny dom, jak istniejąca od 1987 r. marka, którą współtworzy, reprezentuje styl wybujały, ekstrawagancki, brawurowy, historyzujący. Wnętrze XIX-wiecznej paryskiej kamienicy zdobią sztukaterie i wysłużony parkiet, a każdy z przedmiotów ma silną osobowość. Walckhoff nazywa siebie „maksymalistycznym minimalistą”. Świadomie użyty oksymoron pokazuje, że nie zamierza rezygnować z pięknych rzeczy tylko dlatego, że pochodzą z różnych światów. „Uwielbiam proste kształty i pustą przestrzeń, które jednak w pewnym momencie zaczynają mnie trochę nużyć – tłumaczy. – Dodanie odrobiny fantazji może sprawić, że to samo wnętrze stanie się bardziej ludzkie, bardziej żywe”.

Salon 3/2020 (100164) z dnia 23.03.2020; Wnętrza; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "W raju barbarzyńskim"
  • dizajn

Andrzej Kareński-Tschurl, współpr. Marta Polny

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.