Małgorzata Tomczyk
Małgorzata Tomczyk
Salon

Zięta w procesie

Sztuka obróbki stali

15 września 2020
Najlżejsze w historii wzornictwa. Ultraleggera to efekt zmagań Oskara Zięty w wadze piórkowej z klasycznym krzesłem Superleggera (1700 g) Gio Pontiego, włoskiego architekta i projektanta. Minimalistyczny koncept  Zieta Studio stanowi połączenie ultralekkiej i wytrzymałej ramy z perforowanym siedziskiem i oparciem. Krzesło powstało w innowacyjnej technologii FiDU (formowanie ciśnieniem wewnętrznym). Zostało wykonane tylko z jednego materiału (aluminium), więc w całości nadaje się do recyklingu.
Tafla O – kolekcja metalowych luster dostępnych w różnych wykończeniach. Ich kształt zainspirowany został kropelkami cieczy. Efekt długotrwałych prób z łączeniem pigmentów, jak u alchemika.
G-Table Ancient. Jego podstawę, kojarzącą się z korzeniami drzew lub roślinnymi pnączami, wykonano w technologii FiDU, w kolorze Cosmic Blue. Jest zwieńczony blatem z wiekowego czarnego dębu.
Stalowe kryształy. Crystals to linia obiektów z metalu, wypolerowanych tak, by dawały odbicia niczym szkło kryształowe. Znaki charakterystyczne: 
liczne zagięcia i gładkie, płynne przejścia.
Wytrzymałość nadmuchanej blachy. PLOPP zniesie bez odkształceń nawet tonę (stołki w wykończeniu inox mają gwarancję na 100 lat). Z okazji 10-lecia firmy powstała jego specjalna edycja z okolicznościowym grawerem. Najlżejsze w historii wzornictwa. Ultraleggera to efekt zmagań Oskara Zięty w wadze piórkowej z klasycznym krzesłem Superleggera (1700 g) Gio Pontiego, włoskiego architekta i projektanta. Minimalistyczny koncept Zieta Studio stanowi połączenie ultralekkiej i wytrzymałej ramy z perforowanym siedziskiem i oparciem. Krzesło powstało w innowacyjnej technologii FiDU (formowanie ciśnieniem wewnętrznym). Zostało wykonane tylko z jednego materiału (aluminium), więc w całości nadaje się do recyklingu. Tafla O – kolekcja metalowych luster dostępnych w różnych wykończeniach. Ich kształt zainspirowany został kropelkami cieczy. Efekt długotrwałych prób z łączeniem pigmentów, jak u alchemika. G-Table Ancient. Jego podstawę, kojarzącą się z korzeniami drzew lub roślinnymi pnączami, wykonano w technologii FiDU, w kolorze Cosmic Blue. Jest zwieńczony blatem z wiekowego czarnego dębu. Stalowe kryształy. Crystals to linia obiektów z metalu, wypolerowanych tak, by dawały odbicia niczym szkło kryształowe. Znaki charakterystyczne: liczne zagięcia i gładkie, płynne przejścia. Wytrzymałość nadmuchanej blachy. PLOPP zniesie bez odkształceń nawet tonę (stołki w wykończeniu inox mają gwarancję na 100 lat). Z okazji 10-lecia firmy powstała jego specjalna edycja z okolicznościowym grawerem. Prozessdesign
Jego dziadek kuł młotem i formował stal, on robi to samo z wykorzystaniem cyfrowej technologii. Oskar Zięta, rocznik 1975, projektant, wykładowca, przedsiębiorca. W firmie założonej wraz z ojcem, siostrą i żoną produkują meble i architektoniczne rzeźby dla frików na całym świecie.

Ile czasu zajęło Ci przygotowanie najlżejszego krzesła na świecie (tylko 1600 g!) i dlaczego było to dla Ciebie takie ważne?
Moje projekty są długodystansowe, z reguły mija 5 lat, nim dojdzie do ich wdrożenia. Ultraleggera to efekt fascynacji ultralekkością, ale też myślenia o tym, że społeczeństwo się starzeje, a taki mebel rozwiązuje problemy ludzi, którzy nie mogą podnosić ani przesuwać ciężkich rzeczy. Poza tym jest bardzo trwały, solidny – nie ugnie się nawet pod naciskiem tony! Można przekazywać go z pokolenia na pokolenie, a gdy się już wyeksploatuje, poddać recyklingowi. Powstaje bowiem w technologii monomateriałowej, więc wróci do życia jako nowy metal i będzie można ponownie go użyć.

Krzesło jest rzeczywiście bardzo wygodne i można je podnieść jednym palcem!
Ludzie zakochują się w tej wadze. W firmie mamy starszą panią, która sprząta biuro. Zauważyłem, że gdy robi sobie przerwę na kawę, to zawsze siada na tym „krzesełku jak piórko”.

Urban Crystals – nieoczywiste, trójwymiarowe obiekty o lustrzanych powierzchniach tworzących fantastyczne optyczne iluzje i multiplikacje zadebiutowały na Festiwalu MUSIC. DESIGN. FORM 2019 w Szczecinie.ProzessdesignUrban Crystals – nieoczywiste, trójwymiarowe obiekty o lustrzanych powierzchniach tworzących fantastyczne optyczne iluzje i multiplikacje zadebiutowały na Festiwalu MUSIC. DESIGN. FORM 2019 w Szczecinie.

Fascynację obróbką stali masz chyba zapisaną w genach – jesteś trzecim pokoleniem w rodzinie, które się tym zajmuje. Jak doszło do powstania rodzinnej firmy?
To był impuls, pojawił się po prezentacji w 2007 r. mojego pierwszego projektu, stołka PLOPP, na targach Salone del Mobile w Mediolanie, jeszcze w sekcji studenckiej. Wcześniej w ogóle takiej działalności nie planowaliśmy. Więcej – gdybyśmy wiedzieli, jak będzie trudno, pewnie nawet nie próbowalibyśmy. Ale spłynęły pierwsze zamówienia, do tego z różnych stron świata, i pomyślałem, że trzeba natychmiast podjąć wyzwanie. Byłem wtedy skupiony na doskonaleniu technologii. Zauważałem jednak, że wielu projektantów bierze w swoje ręce produkcję. To był wyraźny trend.

Salon 4/2020 (100175) z dnia 14.09.2020; Polski design rodzinny; s. 28
Oryginalny tytuł tekstu: "Zięta w procesie"
Małgorzata Tomczyk

Małgorzata Tomczyk

Redaktor prowadząca pisma „Salon”.

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.