Przejdź do treści
Joanna Dobkowska-Kubacka
Joanna Dobkowska-Kubacka
8 grudnia 2020
Salon

Wywołać ducha

Metafizyczna rekonstrukcja przeszłości

8 grudnia 2020
Instalacja wykonana została z drutu, podobnie jak inne prace Eduardo Tresoldiego, włoskiego rzeźbiarza i scenografa. Instalacja wykonana została z drutu, podobnie jak inne prace Eduardo Tresoldiego, włoskiego rzeźbiarza i scenografa. Roberto Conte (obiekty), Cristiano Coini
Wygląda jak grafika komputerowa albo filtr nałożony na realny pejzaż za pomocą narzędzi tak zwanej rozszerzonej rzeczywistości. Ale ta oniryczna „budowla” istnieje naprawdę, we włoskim Siponto, i jest dziełem artysty, który specjalizuje się w metafizycznej rekonstrukcji przeszłości.

Siponto we włoskiej Apulii, założone w starożytności jako grecka kolonia, przez całe stulecia było dużym, gwarnym miastem. Tętniło życiem aż do początków XIII w. Wtedy to nawiedziła je seria trzęsień ziemi, przez co zostało opuszczone i z upływem lat popadało w coraz większą ruinę. Współcześnie ze świetnej przeszłości pozostały jedynie wystające z ziemi rzymskie i średniowieczne fundamenty oraz inne architektoniczne szczątki, między którymi przechadzały się kozy – póki nie ogrodzono terenu i nie utworzono stanowiska archeologicznego. Byłoby to miejsce wykopalisk, jakich we Włoszech wiele, gdyby nie pomysł zrekonstruowania istniejącej tu kiedyś romańskiej bazyliki o imponujących rozmiarach.

Istnienie nieobecnego

Sama idea odbudowywania zabytku od podstaw również nie jest niczym wyjątkowym. Jako zjawisko może budzić kontrowersje, lecz nie zdziwienie. Jednak rekonstrukcja w Siponto przeprowadzona została specyficznie, bowiem na pozostałościach średniowiecznej budowli wywołano jej ducha. Roli medium, na zlecenie władz ministerialnych, podjął się w roku 2016 znany włoski rzeźbiarz Edoardo Tresoldi. Historyczne dziedzictwo Siponto stanowiło dla niego punkt wyjścia. Odtworzył je, jednocześnie interpretując w sposób przemawiający do wrażliwości człowieka naszych czasów. Tym samym powstało dzieło sztuki współczesnej, nietypowe, bo osadzone w kontekście archeologicznym.

Tresoldi ucieka przed dosłownością. Szkicuje więc, stawia na niedopowiedzenie, lekkość, poetyczność.Roberto Conte (obiekty), Cristiano CoiniTresoldi ucieka przed dosłownością. Szkicuje więc, stawia na niedopowiedzenie, lekkość, poetyczność.

Materiałem, którym Tresoldi się posłużył (i którym w swojej twórczości posługuje się najczęściej, do tego stopnia, że stało się ono jego znakiem rozpoznawczym), była siatka druciana. Zastosowanie drutu przywodzi na myśl ogrodzenia, płoty, pułapki, kojarzy się z ograniczaniem wolności. Ale nie w przypadku Tresoldiego. W jego wykonaniu poszerza horyzonty, wprowadza widza w inny wymiar.

Salon 5/2020 (100177) z dnia 07.12.2020; Wpisane w krajobraz; s. 18
Oryginalny tytuł tekstu: "Wywołać ducha"
  • dizajn
Joanna Dobkowska-Kubacka

Joanna Dobkowska-Kubacka

Historyczka sztuki, dziennikarka i pisarka. Współautorka książki popularnonaukowej „W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku”.

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.