Przejdź do treści
Joanna Dobkowska-Kubacka
Joanna Dobkowska-Kubacka
23 marca 2021
Salon

Moda na kamuflaż

Domy wpasowane w otoczenie

23 marca 2021
Zacieranie śladów. Kamienne ściany Ring House zlewają się ze stokiem w Agia Galini na Krecie. Projekt Deca Architecture zakładał też przywrócenie pierwotnego wyglądu wzgórza – ziemię wydrążoną pod dom wykorzystano do zasypania chaotycznej sieci dróżek, a następnie posadzono lokalne gatunki roślin. Zacieranie śladów. Kamienne ściany Ring House zlewają się ze stokiem w Agia Galini na Krecie. Projekt Deca Architecture zakładał też przywrócenie pierwotnego wyglądu wzgórza – ziemię wydrążoną pod dom wykorzystano do zasypania chaotycznej sieci dróżek, a następnie posadzono lokalne gatunki roślin. George Messaritakis
Postulat harmonijnego wkomponowania budynku w pejzaż osiągnął rangę przykazania obowiązującego architektów. Niektórzy idą jeszcze dalej – projektują „domy ukryte”. Upodabniają je wizualnie do otoczenia lub wykorzystują magię luster.

Tradycyjnie pojmowana architektura jest swego rodzaju pomnikiem antropocentryzmu. Stanowi manifestację obecności człowieka w przyrodzie i demonstruje nie tylko fakt, że tu jesteśmy, ale i przeświadczenie o górowaniu nad otoczeniem – czego przykładem może być m.in. gigantomania wieżowców, bynajmniej nie podyktowana wyłącznie ceną działki w centrum miasta. Tłumy architektów co roku stają do konkursów na budynek o najciekawszej bryle, który po raz kolejny zaświadczy o kreatywności czy wręcz geniuszu homo sapiens. Szybkim krokiem nadchodzi jednak rewolucja, bo owo antropocentryczne podejście coraz częściej jest kontestowane – i przez twórców, i przez użytkowników architektury.

Dom zwany „Górką”. Projekt studia Snegiri Architects zrealizowany w podmoskiewskich lasach. W maskowaniu główną rolę odgrywa pochyły dach, porośnięty trawą i rumiankami. W trakcie budowy nie wycięto ani jednego drzewa.Snegiri ArchitectsDom zwany „Górką”. Projekt studia Snegiri Architects zrealizowany w podmoskiewskich lasach. W maskowaniu główną rolę odgrywa pochyły dach, porośnięty trawą i rumiankami. W trakcie budowy nie wycięto ani jednego drzewa.

Od architekta wymaga się teraz, żeby połączył harmonijnie sztukę z naturą i najlepiej, by w wyniku tej operacji nie było widać szwów. Wielką popularność zyskało konstruowanie budowli tak idealnie wpasowujących się w otoczenie, że się z nim wręcz zlewają. Coraz większej liczbie osób podoba się idea, by zatrzeć ślad działalności człowieka w przyrodzie, schować w miarę możliwości dzieło ludzkich rąk, a w każdym razie się z nim nie obnosić. Sama idea ukrytych siedzib jest oczywiście stara jak ludzkość. Szukając inspiracji, można odwołać się np. do jaskini, wydrążonej w ziemi kryjówki, nakrytej darnią ziemianki – zamaskowanych najskuteczniej, jak się da. Do tej pory jednak taka strategia kojarzyła się z celami obronnymi. W XXI w. łączy się z postulatem zminimalizowania ingerencji w pejzaż, doktryną zrównoważonego rozwoju oraz pragnieniem, by nie być takim inwazyjnym gatunkiem, jakim po prawdzie, z natury właśnie, jesteśmy.

Ziemianka. Przykryty trawnikiem dom autorstwa Javiera Senosiaina, w krajobrazie Naucalpan de Juárez, wciąż uchodzi za architektoniczną awangardę, chociaż powstał w 1984 r. Meksykański architekt twierdził, że inspiracją jego słynnego projektu Organic House była łupina orzecha.Javier SenosiainZiemianka. Przykryty trawnikiem dom autorstwa Javiera Senosiaina, w krajobrazie Naucalpan de Juárez, wciąż uchodzi za architektoniczną awangardę, chociaż powstał w 1984 r. Meksykański architekt twierdził, że inspiracją jego słynnego projektu Organic House była łupina orzecha.

W praktyce wpisanie architektury w krajobraz osiąga się najczęściej przez wykorzystanie dominującego w danej lokalizacji budulca – czyli drewna w lesie, kamienia w górach itd.

Salon 6/2021 (100179) z dnia 22.03.2021; Wpisane w krajobraz; s. 24
Oryginalny tytuł tekstu: "Moda na kamuflaż"
  • dizajn
Joanna Dobkowska-Kubacka

Joanna Dobkowska-Kubacka

Historyczka sztuki, dziennikarka i pisarka. Współautorka książki popularnonaukowej „W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku”.

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.