Przejdź do treści
MT
29 czerwca 2021
Salon

Podróże z emalią

Barcelońskie miniaturki

29 czerwca 2021
Jedna z najstarszych metod zdobniczych. Emalierstwo znano już w starożytności. W Egipcie stosowano emalię przy wytwarzaniu biżuterii, w Chinach służyła do inkrustowania broni, a w Europie do produkcji medali i przedmiotów użytkowych. Pierwsze próby emaliowania żelaznych naczyń podjął w XVIII w. szwedzki chemik Svenn Rinmann, a w 1799 r. opatentował tę metodę Anglik Samuel Sandy Hickling. Na zdj. „W łodzi”, Édouard Manet. Jedna z najstarszych metod zdobniczych. Emalierstwo znano już w starożytności. W Egipcie stosowano emalię przy wytwarzaniu biżuterii, w Chinach służyła do inkrustowania broni, a w Europie do produkcji medali i przedmiotów użytkowych. Pierwsze próby emaliowania żelaznych naczyń podjął w XVIII w. szwedzki chemik Svenn Rinmann, a w 1799 r. opatentował tę metodę Anglik Samuel Sandy Hickling. Na zdj. „W łodzi”, Édouard Manet. serwis prasowy Rosenthal Polska
W Barcelonie żaden szanujący się dom nie może bez niej istnieć. Taka tradycja. Emaliowane miniaturki z pejzażami, portretami, kwiatami dowodzą w Hiszpanii wysokiego statusu. Dają też możliwość zgromadzenia pokaźnej kolekcji, na wzór tych dostępnych tylko w muzeach.

Przejażdżka łodzią po Sekwanie, jak na obrazie Maneta, czy noc w kawiarni uwieczniona przez van Gogha... Nieosiągalne marzenie na własnej ścianie? Otóż nie, bo dzięki miniaturom tworzonym w technice emalii na miedzianych płytkach, pokrytych specjalnymi farbami i wypalanych w piecu o temperaturze ok. 900ºC, sztuka wchodzi pod przysłowiowe strzechy. I nie rujnuje portfela.

Sproszkowane szkło, stopione w wysokiej temperaturze, to właśnie emalia, niegdyś nazywana szmelcem. Mieszankę mineralnych składników (podstawą są piasek, kreda i glina połączone topnikami) nanosi się przed wypaleniem na metalowe powierzchnie. Na zdj. „Nocna kawiarnia”, Vincent van Gogh.serwis prasowy Rosenthal PolskaSproszkowane szkło, stopione w wysokiej temperaturze, to właśnie emalia, niegdyś nazywana szmelcem. Mieszankę mineralnych składników (podstawą są piasek, kreda i glina połączone topnikami) nanosi się przed wypaleniem na metalowe powierzchnie. Na zdj. „Nocna kawiarnia”, Vincent van Gogh.

Choć najbardziej ceni się prace z Limoges, to hiszpańskie miniatury są szczególnie poszukiwane przez wielbicieli tego typu obiektów, z pogranicza rzemiosła artystycznego i sztuki. Charakterystyczna gama barw i dowolność w traktowaniu detali sprawiają, że każda z miniatur staje się małym dziełem sztuki i oryginalnym akcentem we wnętrzu.

Uzyskanie efektów malarskich wymaga od artysty-rzemieślnika bardzo starannego dobrania pigmentów, zdolności manualnych i doskonałej znajomości detali technicznych. Produkty są kilkukrotnie wypalane, szlifowane i polerowane. Na zdj. „Argenteuil”, Édouard Manet.serwis prasowy Rosenthal PolskaUzyskanie efektów malarskich wymaga od artysty-rzemieślnika bardzo starannego dobrania pigmentów, zdolności manualnych i doskonałej znajomości detali technicznych. Produkty są kilkukrotnie wypalane, szlifowane i polerowane. Na zdj. „Argenteuil”, Édouard Manet.

– Zainteresowałem się emaliowanymi obrazami ze względu na technologię produkcji zbliżoną do wytwarzania porcelany – przyznaje Andrzej Kareński-Tschurl, przedstawiciel na Polskę marki Rosenthal (w wybranych salonach firmy oraz na www.rosenthal-gallery.com znajdziemy blisko 200 emaliowanych obiektów). – Proces jest skomplikowany i ryzykowny, nie sposób przewidzieć efektu. Wystarczy, że temperatura w piecu jest wyższa o kilkanaście stopni, a barwniki wypalają się w kolorach intensywniejszych niż przewidywano – tłumaczy. Andrzej Kareński-Tschurl od lat dzieli życie między Polskę i Hiszpanię. W Barcelonie, gdzie przebywa najczęściej, w odwiedzanych przez niego domach znajomych zaintrygował go zwyczaj dekorowania ścian połyskliwymi miniaturami. Zaczął je wyszukiwać w tamtejszych antykwariatach. – Nie obyło się bez niespodzianek, jak w przypadku znanego portretu autorstwa Picassa, przedstawiającego chłopca w stroju arlekina. Na każdym obrazie ma on inną twarz, czasem nawet dziewczęcą! Oznacza to, że twórcom pozwalano na dużą swobodę i dowolność w interpretacji pierwowzoru – mówi Kareński. – Taka swoboda byłaby nie do pomyślenia w manufakturze porcelany, gdzie malarkom dostarczono prawdziwe pióra, aby malując ptaki, mogły wiernie odtworzyć ich kolorystykę i detale.

Technika emalii wraca do łask dzięki produktom jubilerskim, zastosowaniu w architekturze i obrazom na płytkach, które pozwalają podziwiać w domu najznakomitsze z arcydzieł. Na zdj. „Montmartre, Sacré-Cœur” Maurice Utrillo.serwis prasowy Rosenthal PolskaTechnika emalii wraca do łask dzięki produktom jubilerskim, zastosowaniu w architekturze i obrazom na płytkach, które pozwalają podziwiać w domu najznakomitsze z arcydzieł. Na zdj. „Montmartre, Sacré-Cœur” Maurice Utrillo.

„Montmartre” Maurice Utrillo.serwis prasowy Rosenthal Polska„Montmartre” Maurice Utrillo.

Sztuka emalierska rozwinęła się w minionym wieku, apogeum popularności osiągając w latach 60. i 70. Technika nie jest łatwa i wymaga od malarzy umiejętności przewidywania, ponieważ kolory na płytce wypalonej w mocno rozgrzanym piecu ceramicznym są inne niż w trakcie malowania. Na zdj. „Kobieta z kwiatem” Pablo Picasso.serwis prasowy Rosenthal PolskaSztuka emalierska rozwinęła się w minionym wieku, apogeum popularności osiągając w latach 60. i 70. Technika nie jest łatwa i wymaga od malarzy umiejętności przewidywania, ponieważ kolory na płytce wypalonej w mocno rozgrzanym piecu ceramicznym są inne niż w trakcie malowania. Na zdj. „Kobieta z kwiatem” Pablo Picasso.

„Most Langlois w Arles” Vincent van Gogh.serwis prasowy Rosenthal Polska„Most Langlois w Arles” Vincent van Gogh.

„Corrida” Pablo Picasso.serwis prasowy Rosenthal Polska„Corrida” Pablo Picasso.

Zachód słońca w Wenecji” Claude Monet.serwis prasowy Rosenthal PolskaZachód słońca w Wenecji” Claude Monet.

„Kobieta z gwiazdą” Joan Miró.serwis prasowy Rosenthal Polska„Kobieta z gwiazdą” Joan Miró.

Salon 7/2021 (100184) z dnia 28.06.2021; Kulturalnie; s. 36
Oryginalny tytuł tekstu: "Podróże z emalią"
  • dizajn

MT

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.