Magda Kochanowska
Salon

Stoicka natura

John Grade i jego fascynacje naturą

28 września 2021
„Middle Fork”. Wnętrze kopii drzewa, zbudowanej z cedrowych deszczułek przez artystę i tysiące wolontariuszy. „Middle Fork”. Wnętrze kopii drzewa, zbudowanej z cedrowych deszczułek przez artystę i tysiące wolontariuszy. John Grade
Johna Grade’a fascynuje Ziemia. W jego sztuce osobista troska o przyrodę przenika się z poczuciem odpowiedzialności za innych ludzi. Śledzi z uwagą katastrofy naturalne: pożary lasów, tajfuny i trzęsienia ziemi, które potrafią w kilka minut zniszczyć to, co kształtowało się miliony lat.

Niektórzy artyści tworzą, by wyrazić siebie. Są też tacy, którzy chcą przekazać światu ważne dla nich przesłanie. Do tych należy John Grade, artysta mieszkający i tworzący w Seattle. Jego sztuka opowiada o potędze natury, czasami o jej trudnych relacjach z człowiekiem. Wraz z zespołem opracowuje skomplikowane konstrukcje, korzystające z sił drzemiących w przyrodzie. Obserwując go przy pracy, trudno rozpoznać, że to artysta. Wygląda raczej jak inżynier na placu budowy.

„Collector”. Ażurowe łuki najpierw przez 16 miesięcy były zanurzone w zbiorniku ostryg w Zatoce Willapa, a potem – ciężkie od wodorostów i różnych żyjątek – pozostawione na pustyni Escalante jako swoisty karmnik dla ptaków.Maria Grade„Collector”. Ażurowe łuki najpierw przez 16 miesięcy były zanurzone w zbiorniku ostryg w Zatoce Willapa, a potem – ciężkie od wodorostów i różnych żyjątek – pozostawione na pustyni Escalante jako swoisty karmnik dla ptaków.

Jedną z najsłynniejszych realizacji Grade’a jest „Middle Fork”. Praca nad projektem rozpoczęła się od znalezienia w okolicy Seattle dostojnego, blisko 150-letniego drzewa cykuty. Zespół Grade’a najpierw zabezpieczył masywny pień i gałęzie, troskliwie oklejając je folią i specjalnymi bandażami, aby następnie zrobić gipsowe odlewy. Gotowe przetransportowano do studia Johna, gdzie czekały setki tysięcy drobnych bloczków cedrowych z odzysku. Przez blisko rok artysta, jego zespół oraz tysiące wolontariuszy oklejali odlewy deszczułkami. Grade wytrwale rzeźbił każdy element, aby nadać mu pożądany kształt. Stopniowo powstawała ażurowa forma, będącą wierną kopią pnia i gałęzi cykuty. Kiedy „nowe drzewo” było gotowe, usunięto z jego wnętrza gipsowy szkielet. Artysta zdecydował, że po zakończeniu prezentacji na targach sztuki i w muzeach „Middle Fork” będzie przewiezione w miejsce, gdzie rośnie drzewo matka, z którego pobrano formę, i tam pozostawione. Chciał, aby stopniowo obrastało mchem, zespoliło się z miejscem, poddało degradacji – aby wróciło do obiegu natury.

„Canopy Tower”. Wiele instalacji powstaje do konkretnego miejsca, krajobrazu, ekosystemu. W przypadku tego dzieła kluczowe są drzewa – konstrukcja jest zamontowana w taki sposób, że może trwać przez dziesięciolecia pomimo ich rozrostu. Jest z nimi zespolona.Brian Fitzsimmons„Canopy Tower”. Wiele instalacji powstaje do konkretnego miejsca, krajobrazu, ekosystemu. W przypadku tego dzieła kluczowe są drzewa – konstrukcja jest zamontowana w taki sposób, że może trwać przez dziesięciolecia pomimo ich rozrostu. Jest z nimi zespolona.

Primum non nocere

Poszukiwanie inspiracji wymaga od artysty długich spacerów. Bo zdaniem artysty trzeba wejść w krajobraz, zanurzyć się w nim i zrozumieć jego charakter, aby stworzyć obiekt, który wykorzysta możliwości natury, nie niszcząc tego, co stworzyła.

Salon 8/2021 (100187) z dnia 27.09.2021; Wpisane w krajobraz; s. 20
Oryginalny tytuł tekstu: "Stoicka natura"
  • magazyn Salon

Magda Kochanowska

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.