W poszukiwaniu naszego stylu
Debata: Czy istnieją charakterystyczne elementy polskiego designu?
Design to słowo popularne, ale trudno o jednoznaczną definicję. – Kojarzy się najczęściej z wyglądem i doznaniami estetycznymi, rzadziej z funkcjonalnością. Dla mnie design to proces, w którym jestem, analizuję, łącze różne rzeczy. Celem jest dać innym coś, co przyniesie im pożytek, np. ukojenie czy przyjemność – opowiada Magda Dąbrowska, projektantka biżuterii, autorka wielu kolekcji polskiej firmy YES.
– Design jest bardzo długim procesem. Rozumiem go jako ucieleśnienie trendu – tego, co w danym momencie jest w społeczeństwie pożądane i cenione – opisuje Paweł Rydz, dyrektor marketingu w Grupie Amica.
Designu z pewnością nie można redukować tylko do wyglądu. – Jest to twórcze działanie na styku formy, funkcji i konstrukcji. Design ma służyć naszemu dobru, ma sprawiać, aby przestrzeń i przedmioty stawały się lepsze, bardziej funkcjonalne i komfortowe – przekonuje Mikołaj Wierszyłłowski, projektant i architekt wnętrz, twórca studia Wierszyłłowski i Projektanci. – Dla mnie najkrótszą definicją jest hasło: design pomaga. Projektowanie jest procesem, w którym łączy się bardzo wiele elementów – estetykę, funkcjonalność, wydajność, wpływ na zdrowie – uzupełnia Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.
Znak rozpoznawczy
Design rozumiany jako wzornictwo przemysłowe odgrywa ogromną rolę w całej gospodarce. Nie brakuje przykładów krajów, które uczyniły z niego swój znak rozpoznawczy, towar eksportowy. Należą do nich z pewnością państwa skandynawskie oraz Niemcy.
– Design jest elementem kultury materialnej kraju. W Niemczech myślenie o designie wkomponowane jest w rozwój gospodarczy.