Piotr Sarzyński
Piotr Sarzyński
Salon

Magiczne sny, mroczna jawa

Zachwyt z przygnębieniem

21 czerwca 2022
Dziesiątki ekspozycji w Centralnym Pawilonie zamknięto w kilku „kapsułach czasu”. Dziesiątki ekspozycji w Centralnym Pawilonie zamknięto w kilku „kapsułach czasu”. Roberto Marossi, dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia 2022
Skrajne uczucia towarzyszą zwiedzaniu wystaw 59 Biennale Sztuki w Wenecji. Zachwyt miesza się z przygnębieniem. Ale radości artystycznych spotkań już nie tłumi pandemia. Tłumi ją wojna.

Wędrowałem po ekspozycjach, przeżywając chwile poznawczej euforii, ale i rozczarowań. Główna wystawa Biennale wprowadzała widza przede wszystkim w świat kobiet, ich wrażliwości, fantazji, emocji i traum. Cecilia Alemani, Włoszka mieszkająca na stałe w Nowym Jorku, nie jest pierwszą kobietą kuratorem weneckiego biennale, ale pierwszą, która postanowiła, że pokaże głównie sztukę artystek, zwłaszcza tych mniej znanych.

Tematy przenikają się, teraźniejszość toczy dialog z przeszłością, zewsząd padają pytania o definicję człowieka, jego szanse na przetrwanie.Roberto Marossi, dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia 2022Tematy przenikają się, teraźniejszość toczy dialog z przeszłością, zewsząd padają pytania o definicję człowieka, jego szanse na przetrwanie.

W rezultacie na 213 zaproszonych do udziału twórców tylko 21 to mężczyźni. Mottem ekspozycji uczyniła tytuł jednego z utworów Leonory Carrington „Mleko snów” („The Milk of Dreams”). Surrealistyczne motto ukierunkowało prezentacje w pawilonie głównym. Co prawda nie zabrakło ekspozycji z socjologicznym zacięciem, opowiadających o społecznych, kulturowych i ekonomicznych aspektach życia kobiet, ich walce o prawa, godność, równość – trudno nazwać wystawę feministyczną, choć tak bardzo przez kobiety jest zdominowana.

Odpowiedzi próbują udzielić sztuka, nauka i mity.Timothy SchenckOdpowiedzi próbują udzielić sztuka, nauka i mity.

Dużo za to jest niczym nieskrępowanej wyobraźni, onirycznych surrealnych obrazów, mitologiczno-etnograficznych klimatów, kosmologicznych wycieczek. Sporo też mamy posthumanistycznych wizji świata, który zapełniają nie ludzie, ale cyborgi i postpłciowe hybrydy, mniej lub bardziej nas przypominające. Do tego szczypta technologii. Trochę straszno, a trochę ciekawie, utopia miesza się z dystopią. Można by uznać, że nadciąga druga Era Wodnika. Wszystko piękne, efektowne, kolorowe, nawet zachwycające, ale nadto oderwane od życia.

Prace Simone Leigh reprezentują USA. Subiektywna opowieść o afrykańskich kobietach, snuta z pomocą m.in. rzeźb z brązu.Simone Leigh, dzięki uprzejmości artystki i Matthew Marks Gallery; MKPrace Simone Leigh reprezentują USA. Subiektywna opowieść o afrykańskich kobietach, snuta z pomocą m.in. rzeźb z brązu.

Jeżeli sztuka ma nas przenosić w inne wymiary i pozwalać zapominać o codziennych troskach, ta ogromna ekspozycja spełnia to zadanie doskonale. Ale co, jeśli widz szuka w sztuce nie zapomnienia i nie estetycznych przeżyć, ale odpowiedzi na trudne pytania?

Salon 11/2022 (100197) z dnia 20.06.2022; Kulturalnie; s. 14
Oryginalny tytuł tekstu: "Magiczne sny, mroczna jawa"
  • magazyn Salon
Piotr Sarzyński

Piotr Sarzyński

Z wykształcenia socjolog. W „Polityce” od 1986 r. Zajmuje się problematyką kulturalną, a szczególnie popularyzacją sztuki, architekturą i designem. W latach 1988–96 współautor i prowadzący liczne programy w TVP (m.in. „Studio Otwarte”, „Kawa czy herbata?”). Autor pięciu książek, m.in. „Przewodnika po rynku malarstwa” i „Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko”.

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.