Maja Mozga-Górecka
Salon

Konfucjusz na wyrobisku

Stolica nieśmiertelnych

14 marca 2023
Panele akustyczne z piaskowca oraz drewniane detale poprawiły i tak dobrą akustykę w kamieniołomie zaadaptowanym na teatr. Panele akustyczne z piaskowca oraz drewniane detale poprawiły i tak dobrą akustykę w kamieniołomie zaadaptowanym na teatr. Wang Ziling
Naszym celem nie jest tworzenie w określonym stylu architektonicznym, lecz uruchamianie lokalnego potencjału przy pomocy designu — mówi Xu Tiantian, chińska architektka i autorka projektu adaptacji dawnych kamieniołomów na obiekt kultury.

Okręg Jinyun, należący do prowincji Zhejiang, leży zaledwie 160 kilometrów od wybrzeża Morza Wschodniochińskiego. Jednak, aby pokonać tę trasę samochodem, trzeba blisko 3 godzin. Tak górzysty jest tamtejszy teren. To w Jinyun znajduje się malownicza „stolica nieśmiertelnych” – Xiandu, nazwana tak przez siódmego cesarza dynastii Tang (618-907 r.). Strome ostańce zanurzone we mgle, meandrująca między nimi rzeka i dzika roślinność przyciągają również zwykłych śmiertelników. Od niedawna w Jinyun mogą oni zwiedzać także pamiątki po lokalnym przemyśle wydobywczym. W tamtejszych skałach tufowych – spadku po aktywnych wulkanach – działało kiedyś ok. 3000 niewielkich kamieniołomów.

Jaskinia czy katedra? Zagłębioną w ziemi widownię podczas deszczu zalewa woda, tworząc płytki zbiornik i przestrzeń do medytacji.Wang ZilingJaskinia czy katedra? Zagłębioną w ziemi widownię podczas deszczu zalewa woda, tworząc płytki zbiornik i przestrzeń do medytacji.

Pogłębiano je na różne sposoby, czasem zaczynając na grzbiecie wzgórza i prowadząc szyb w dół. Wydobycie odbywało się zarówno ręcznie, jak i przy udziale maszyn, co można poznać po rysunku pozostawionym na skałach. Porowaty tuf wykorzystywano w budownictwie. Z czasem wydobycie przestało się opłacać i ustało, a opuszczone kamieniołomy przez długie lata uchodziły za miejsca niebezpieczne, za poprzemysłową skazę szpecącą piękny krajobraz. W 2021 roku władze Jinyun stworzenie projektu zaadaptowania kamieniołomów na centrum kultury powierzyły architektce Xu Tiantian, założycielce pekińskiej pracowni DnA_Design and Architecture. Zadaniem architektów było przywrócenie lokalnej społeczności jej dziedzictwa kulturowego. Temu podporządkowano minimalną w założeniu interwencję.

Ściany, które mogły stanowić zagrożenie, wsparto betonowymi wzmocnieniami. Jeśli potrzebne były schody, żłobiono je w skale. Wykorzystano istniejące zagłębienia i uskoki. Na nich zaprojektowano platformy widokowe.

Skala tej przestrzeni, przekraczająca wszelkie konwencjonalne kubatury, była Największym wyzwaniem.Wang ZilingSkala tej przestrzeni, przekraczająca wszelkie konwencjonalne kubatury, była Największym wyzwaniem.

Ścieżka przez górę wiedzy

Wnętrza zaadaptowano na teatr, herbaciarnię, czytelnię, ale odbywają się tu również warsztaty kaligrafii i przedstawienia tradycyjnej dla tych terenów opery Wuju.

Salon 14/2023 (100207) z dnia 13.03.2023; Życie w architekturze; s. 16
Oryginalny tytuł tekstu: "Konfucjusz na wyrobisku"

Maja Mozga-Górecka

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.