Iwona Ławecka-Marczewska
Salon

Wszędzie piasek

Z wizytą w gdańskim apartamencie

14 marca 2023
Kolor bursztynu wprowadziły do salonu lampy „Muffins” od Brokis, z ręcznie dmuchanego szkła (proj. Lucie Koldová & Dan Yeffet). Kolor bursztynu wprowadziły do salonu lampy „Muffins” od Brokis, z ręcznie dmuchanego szkła (proj. Lucie Koldová & Dan Yeffet). Tom Kurek
Plecionki, świetlistość bursztynu, chropowatość plaży i linie fal. Na płótnie z pierwszej połowy XX w. – najstarszy zachowany dźwig portowy średniowiecznej Europy. W gdańskim apartamencie morskie nawiązania poprowadzono subtelnie.

Pierwsze skojarzenia z Gdańskiem: morze, Żuraw, stocznia. Miłośnicy architektury dorzucą również Europejskie Centrum Solidarności, Teatr Szekspirowski, Muzeum II Wojny Światowej. Właśnie naprzeciwko nowoczesnej siedziby muzeum, przy placu Władysława Bartoszewskiego, znajduje się wakacyjny apartament zaprojektowany przez pracownię PL.architekci. To obrzeża Starego Gdańska. Spacerem na starówkę idzie się stąd kilkanaście minut, szybkim marszem na plażę nieco ponad godzinę. Z okien apartamentu widać Motławę, która kieruje swoje wody do Martwej Wisły. Niedaleko stoi też słynny gdański Żuraw, będący kiedyś jedną z wodnych bram miejskich. Nie bez powodu obraz przedstawiający ten najstarszy zachowany dźwig portowy średniowiecznej Europy zawisł na ścianie w sypialni. Po rozsunięciu drzwi łączących salon ze strefą nocną, z kanapy możemy dostrzec płótno z żurawiem, namalowane przez niemieckiego malarza Karla Sattelmaira, tworzącego w pierwszej połowie XX w. – Od razu wiadomo, że jesteśmy w Gdańsku – mówi Bartłomiej Bajon, współzałożyciel pracowni PL.architekci. – Obraz daje poczucie ciągłości. Sprawia, że wnętrze ma duszę. Odróżnia ten apartament od wakacyjnych mieszkań jak z katalogu.

Przecinające się stalowe koła, na których rozpięto elastyczny materiał, to lampy „Overlap”, proj. Michael Anastassiades, dla marki Flos (Atak Design). Rozświetlają chropowaty, pokryty strukturalnym tynkiem blat stołu „NVL” od MDF Italia. Stojące na tacy toczone wazoniki pochodzą ze Stolarni Dęborzyce.Tom KurekPrzecinające się stalowe koła, na których rozpięto elastyczny materiał, to lampy „Overlap”, proj. Michael Anastassiades, dla marki Flos (Atak Design). Rozświetlają chropowaty, pokryty strukturalnym tynkiem blat stołu „NVL” od MDF Italia. Stojące na tacy toczone wazoniki pochodzą ze Stolarni Dęborzyce.

Gra z kontekstem

Wprowadzenie do wnętrza lokalnych inspiracji wynika z przyjętej filozofii projektowania. Tworząc wnętrza, pracownia PL.architektci odnosi się nie tylko do budynku, w którym się one znajdują, ale też do jego najbliższego otoczenia. Dopiero wówczas, gdy wnętrza, architektura i kontekst harmonijnie ze sobą współgrają, autorzy uznają projekt za kompletny. – Projektujemy tak, by jedno wynikało z drugiego. Poza tym w swoich pracach stawiamy na prostotę, funkcjonalność, nowoczesność. Dbamy o szczegóły – tłumaczą architekci.

Salon 14/2023 (100207) z dnia 13.03.2023; Dom i wnętrze; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Wszędzie piasek"

Iwona Ławecka-Marczewska

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.