Maja Mozga-Górecka
Salon

Brutal obłaskawiony

Modernizacja brutalistycznego budynku na przedmieściach Zurychu

14 marca 2023
„Jazda na lwie”, obraz Andi Fischera z 2019 r., łudzi dziecięcą kreską. Czerwony stolik kawowy (proj. Sara Regal Alonso, 2021) nie jest skałą, lecz lakierowanym tworzywem sztucznym po recyklingu. Lampa–reflektor Taccia (Pier Giacomo Castiglioni & Achille Castiglioni dla Flos, lata 60.), dywan – Nr. 3. marki Cappelen Dimyr. Lampa na cementowej podstawie – Petite Street Lamp, FOS, 2022. „Jazda na lwie”, obraz Andi Fischera z 2019 r., łudzi dziecięcą kreską. Czerwony stolik kawowy (proj. Sara Regal Alonso, 2021) nie jest skałą, lecz lakierowanym tworzywem sztucznym po recyklingu. Lampa–reflektor Taccia (Pier Giacomo Castiglioni & Achille Castiglioni dla Flos, lata 60.), dywan – Nr. 3. marki Cappelen Dimyr. Lampa na cementowej podstawie – Petite Street Lamp, FOS, 2022. Belen Imaz
Dom projektu Ernsta Gisela z końca lat 80. XX w. przeszedł modernizację. Victoria-Maria Geyer do dzieła zasłużonego architekta podeszła z szacunkiem, ale pokazała też własny temperament.

Na wschodnim brzegu Jeziora Zuryskiego, 10 minut spaceru od terminala promowego we wsi Erlenbach, stoi dom potargany jak Edward Nożycoręki. Jego odlaną z żelbetu i podciętą przeszkleniami sylwetkę dziko zarosły zdrewniałe pędy winobluszczu. Podobnie jak bohater filmu Tima Burtona, tak i ten dom jest nieco wyobcowany i mroczny. Kontrastuje z dominującą na przedmieściach Zurychu tradycyjną zabudową. To bliźniak, ma więc dwa wejścia, oba ciemne jak jaskinie. Nad nimi dwa pasy betonu – tarasy. Przed domem jest głaz narzutowy. Na elewacji błękitnieje łupek. Krótko mówiąc: to kamień na kamieniu, licowany skałą. Autorem projektu z końca lat 80. XX wieku był Ernst Gisel, wpływowy szwajcarski architekt okresu powojennego. Zmarły w 2021 roku, po sześciu dekadach pracy twórczej, zostawił potężny dorobek. Jego dzieła, nawet tak młode, jak postmodernistyczny ratusz w niemieckim Fellbach z 1986 r., są dziś uznawane za pomniki kultury.

Gąsienica w postaci sofy Togo (proj. Michel Ducaroy dla Ligne Roset) oferuje widoki na abstrakcję Peppiego Bottropa.Belen ImazGąsienica w postaci sofy Togo (proj. Michel Ducaroy dla Ligne Roset) oferuje widoki na abstrakcję Peppiego Bottropa.

Gisel najbardziej znany jest z ekspresyjnej dzwonnicy w szwajcarskim Effretikon (1961). Nieprędko zdobyła uznanie – jedni porównują ją do dłoni odbierającej z nieba boskie dary, a inni do wodopoju dla żyrafy. Ale architekt obdarowany został talentem bez wątpienia. Widać to też w Erlenbach. W 2022 r. modernizacją tamtejszego domu (260 m2) zajęła się brukselska pracownia Victorii-Marii Geyer. Projektantka zdradza, że pierwszy raz pracowała W brutalistycznym budynku. Twórcy tej późnej odmiany modernizmu nie ukrywali przed wzrokiem materiałów konstrukcyjnych. Beton na stropach domu w Erlenbach jest więc odsłonięty. Przez środek budynku Gisel poprowadził klatkę schodową, a wraz z nią nisze jak nawisy skalne. W salonie są kolejne wnęki i wycięcia w przegrodach. Zmiana kąta widzenia odsłania nowe warstwy.

Salon 14/2023 (100207) z dnia 13.03.2023; Dom i wnętrze; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Brutal obłaskawiony"

Maja Mozga-Górecka

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.