Przejdź do treści
Zofia Małysa-Janczy
4 lipca 2023
Salon

Lubimy muzea

Koniec pandemii. Publiczność wróciła do muzeów

4 lipca 2023
Sąd Parysa, Boticelli Sąd Parysa, Boticelli Zamek Królewski w Warszawie, Fondazione Giorgio Cini Onlus w Wenecji, Liechtenstein Museum w Wiedniu
Paul Valéry pisał, że niezbyt lubi muzea. „Przy pierwszym kroku, który wykonuję w kierunku rzeczy pięknych, jakaś ręka porywa mi laskę, jakiś napis zabrania mi palić” – skarżył się francuski literat dokładnie sto lat temu. Po pandemicznych obostrzeniach takie niedogodności wydają się raczej błahe.

W czasie pandemii instytucje sztuki w Polsce, podobnie jak na całym świecie, zamykane były kilkukrotnie. Pracownicy sektora kultury podjęli wiele wysiłków, by mimo ograniczeń dostęp do sztuki mógł wypełniać nam czas między gromadzeniem zapasów środków dezynfekujących, rejestracją na kolejne dawki szczepionki a nielegalnymi spacerami do piekarni.

Muzealne strategie docierania do widzów w dobie pandemii objęły przede wszystkim digitalizację i udostępnianie zbiorów w formie cyfrowej. Jedną z pionierskich prób przeniesienia doświadczenia wizyty w muzeum do sfery online była ekspozycja Polska. Siła obrazów, przygotowana przez Muzeum Narodowe w Warszawie w formie wirtualnego spaceru.

Pod natłokiem hasztagów

Na podobny krok zdecydowały się również inne instytucje, w tym stołeczna Zachęta, która proponowała zwiedzanie wystaw w ramach programu #ZachętaOnline. Do sal wystawienniczych zajrzeć można było nawet przez okulary VR, które gwarantować miały intensyfikację immersyjności cyfrowego doświadczania sztuki.

Muzea uaktywniły się też w mediach społecznościowych oraz na popularnych kanałach streamingowych, gdzie udostępniały materiały o tematyce artystycznej oraz stawiały wyzwania typu „odtwórz scenę z obrazu w domowym zaciszu”. Rosnącą popularnością w czasie lockdownu cieszyła się aplikacja DailyArt (ponad milion pobrań od 2012 roku), której mottem są słowa Pabla Picassa „Sztuka czyści duszę z codziennej warstwy kurzu”.

Szturm na wystawy

Zniesienie obostrzeń dotyczących dostępności muzeów pokazało jednak, że Polacy preferują tradycyjny kontakt ze sztuką. Oglądanie obrazów, nawet w maseczce, wciąż jest atrakcyjniejsze niż studiowanie reprodukcji w piżamie. Masowy powrót do muzeów i galerii to zresztą trend ogólnoświatowy.

Salon 15/2023 (100211) z dnia 03.07.2023; Kultura na lato; s. 44
Oryginalny tytuł tekstu: "Lubimy muzea"
  • dizajn

Zofia Małysa-Janczy

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.