Przejdź do treści
Zofia Małysa-Janczy
5 września 2023
Salon

Sieci powiązań

Sieci powiązań: wystawy, które trzeba zobaczyć

5 września 2023
Ai Weiwei, „Biały żyrandol”, 2021 r. Ai Weiwei, „Biały żyrandol”, 2021 r. Francesco Allegretto, dzięki uprzejmości studia Berengo i Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie
Kuratorzy i muzealnicy lubią mieć oko nie tylko na najbliższe otoczenie artystyczne. Inspiracji poszukują, zwiedzając wystawy na całym świecie, poznając muzealne kolekcje, eksplorując magazyny pełne zapomnianych dzieł sztuki. Często najciekawsze projekty wystawiennicze to efekt współpracy kilku podmiotów, które zaangażowane są w ich realizację.

Luwr od lat konsekwentnie odmawia, słysząc prośby o wypożyczenie Mony Lisy. Odwzajemnić jej uśmiech, spojrzeć w oczy czy przestudiować pejzaż rozpościerający się za jej plecami możemy tylko w Paryżu. Permanentna niezgoda na wypożyczenie dzieła nie zraża niektórych przed snuciem marzeń o podróży Giocondy do Florencji czy Krakowa. Ale nawet karta przetargowa „Leonardo za Leonarda”, wyciągnięta z rękawa ministra Glińskiego, nie złamała do tej pory dyrektora największego muzeum na świecie.

W przeciwieństwie do Mony Lisy nasza Dama z gronostajem (zwyczajowo: Dama z łasiczką) to istna obieżyświatka. „Portret tej dziewczyny co najmniej trzydzieści razy zmieniał miejsce pobytu, przewożony w jukach konnego posłańca, karetą, ładowną bryką, pociągiem, samochodem, samolotem, promem – niekiedy niesiony pod pachą”, pisał Marek Rostworowski, wieloletni kustosz Muzeum Czartoryskich. Odkąd padły te słowa, tak dama, jak i „łasiczka” opuszczały swoją krakowską siedzibę jeszcze wiele razy.

Współpraca między muzeami, galeriami i innymi podmiotami działającymi w obszarze kultury pozwala na organizowanie przekrojowych wystaw oraz prezentowanie publiczności dzieł, które bez networkingu nie miałyby szansy zaistnieć w jednej przestrzeni. W najbliższym czasie w polskich instytucjach zobaczymy wiele ekspozycji będących wynikiem tego typu działań. Na wystawę „Polski mężczyzna” Muzeum w Narodowe w Kielcach wypożyczyło 123 prace z 13 nadwiślańskich placówek muzealnych. Partnerską relację ze stołeczną galerią Leto nawiązała Galeria Miejska we Wrocławiu, przygotowując wystawę „Danse macabre” Wojciecha Ireneusza Sobczyka.

Koen Vanmechelen, „Cosmopolitan Fossil I”, 2021 r.Francesco Allegretto, dzięki uprzejmości studia Berengo i Państwowej Galerii Sztuki w SopocieKoen Vanmechelen, „Cosmopolitan Fossil I”, 2021 r.

Ekspozycja „Glasstress” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie jest efektem szeroko zakrojonej współpracy międzynarodowej.

Salon ART 16/2023 (100213) z dnia 04.09.2023; Kalendarium; s. 8
Oryginalny tytuł tekstu: "Sieci powiązań"
  • dizajn

Zofia Małysa-Janczy

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.