Zofia Małysa-Janczy
Salon

W poszukiwaniu kanonu sztuki

Dziesiąta rocznica działalności Spectra Art Space Anny i Jerzego Staraków

5 września 2023
Ewa Kuryluk – „Pudełko pełne snów” (1975), akryl i kolaż na płótnie, Starak Collection. Ewa Kuryluk – „Pudełko pełne snów” (1975), akryl i kolaż na płótnie, Starak Collection. Fundacja Rodziny Staraków, Maciej Jędrzejewski
Między klasykami polskiej sztuki powojennej a najmłodszym pokoleniem artystów. Zespół Spectra Art Space nie tylko proponuje poszerzoną panoramę twórczości najbardziej uznanych artystów i artystek, ale też bacznie obserwuje, co dzieje się w sztuce najnowszej.

Historia kolekcji Anny i Jerzego Staraków sięga lat 90., kiedy ich zainteresowanie polską sztuką powojenną zaowocowało nabyciem pierwszych prac. Obecnie Starak Collection, udostępniana publicznie w przestrzeni budynku Spectra w Warszawie, to ponad 600 dzieł klasyków rodzimej sztuki od połowy XX wieku po czasy najnowsze. Obrazy, rzeźby, fotografie oraz instalacje współtworzą miejsce, którego zasadniczą tkanką wizualną jest materia sztuki.

Spectra Art Space. To przestrzeń mieszcząca się na parterze Spectry, powstała z inicjatywy Fundacji Rodziny Staraków. Zainaugurowała działalność w 2012 r. Głównym założeniem miejsca o charakterze non profit jest prezentacja oraz promocja klasyków polskiej sztuki współczesnej. Wystawom przekrojowym, tematycznym oraz monograficznym regularnie towarzyszą oprowadzania kuratorskie, wykłady, warsztaty oraz premiery katalogów.

Teresa Pągowska – „Akt z czerwieniami” (1977), olej na płótnie, Starak Collection.Fundacja Rodziny Staraków, Maciej JędrzejewskiTeresa Pągowska – „Akt z czerwieniami” (1977), olej na płótnie, Starak Collection.

Jednym z flagowych punktów programu jest cykl Spectra Art Space Masters, w ramach którego prezentowane są wystawy indywidualne twórców takich jak Teresa Pągowska, Roman Opałka, Henryk Stażewski czy Magdalena Abakanowicz. Ekspozycje oparte na zbiorach Starak Collection są uzupełniane przez obiekty wypożyczane z instytucji muzealnych oraz innych kolekcji prywatnych. „Tworzenie tego typu wystaw daje możliwość udostępniania prac, które na co dzień często nie są publicznie eksponowane. Jest to cenne też o tyle, że aktualnie w stolicy nie ma miejsca, w którym można obcować z polską sztuką powojenną na szeroką skalę”, podkreśla Ania Muszyńska, kuratorka Spectra Art Space.

Dziesiątą rocznicę działalności Spectra Art Space świętowała niedawno wystawą „Niektórzy ludzie są jak wzgórza”. Tytuł ekspozycji zaczerpnięty został z poematu Guillaume’a Apollinaire’a, który pokładał w sztuce nadzieję na powojenną odnowę świata.

Salon 16/2023 (100213) z dnia 04.09.2023; Prezentacje; s. 112
Oryginalny tytuł tekstu: "W poszukiwaniu kanonu sztuki"

Zofia Małysa-Janczy

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.