Przejdź do treści
Zofia Małysa-Janczy
27 lutego 2024
Salon

Sztuka to więcej niż plastyczne piękno

Biennale w Wenecji. Sztuka to więcej niż plastyczne piękno

27 lutego 2024
Małgorzata Mirga-Tas „Przeczarowując świat”, Pawilon Polski na 59. La Biennale di Venezia, 2022. Małgorzata Mirga-Tas „Przeczarowując świat”, Pawilon Polski na 59. La Biennale di Venezia, 2022. Daniel Rumiancew/CC BY SA
Biennale w Wenecji, z historią sięgającą końca XIX wieku, jest jednym z tych wydarzeń, którego wyczekuje środowisko artystyczne oraz miłośnicy sztuki z całego świata. Hasło tegorocznej edycji brzmi „Foreigners Everywhere / Obcokrajowcy są wszędzie”. W Pawilonie Polskim zobaczymy projekt „Powtarzajcie za mną II” autorstwa kolektywu Open Group (Yuriy Biley, Pavlo Kovach, Anton Varga). Rozmawiamy z kuratorką wystawy Martą Czyż oraz z artystą Yuriyem Bileyem. Rozmawiała Zofia Małysa-Janczy

Hasłem 60. Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji jest „Foreigners Everywhere / Obcokrajowcy są wszędzie”.
Projekt „Powtarzajcie za mną II”, który zobaczymy w Pawilonie Polskim, podejmuje tę tematykę, odwołując się do doświadczeń wojennych osób uchodźczych. Jakie konteksty wysuwają się w Waszym projekcie na pierwszy plan?
Yuriy Biley (Open Group): Pomysł na pracę z „dźwiękami wojny” pojawił się już w 2015 roku, ale dopiero w 2022, w czasie pełnoskalowej wojny Rosji przeciwko Ukrainie, zrealizowaliśmy jego pierwszą część. Nad drugą pracujemy teraz. Ważnym kontekstem dla tej pracy stało się doświadczenie milionów ludzi i uchodźców. Osób ze szczególnym doświadczeniem dźwięków wojny/broni, osób z różnych miast Ukrainy i osób, które tymczasowo mieszkają w różnych częściach świata.

Monika Sosnowska „1:1”, ekspozycja na Biennale 2007.Marta LeśniakowskaMonika Sosnowska „1:1”, ekspozycja na Biennale 2007.

Pierwszą część można opisać jako świeże/żywe wspomnienia, drugą – jako wspomnienia z dystansu, z bezpiecznego miejsca w kraju, który nie jest w stanie wojny. Obie mówią o pamięci, a konkretnie o pamięci trwającej wojny. Dobrą definicją jest tu „pamięć komunikatywna” – pojęcie, które opisuje część pamięci zbiorowej, opartej na przekazywaniu informacji od świadków do innych ludzi i trwającej przez trzy lub cztery pokolenia.

Ewa Kuryluk, „Ja, Biały Kangór | I, White Kangaroo”, oficjalne wydarzenie towarzyszące Biennale 2022.Tomasz PikułaEwa Kuryluk, „Ja, Biały Kangór | I, White Kangaroo”, oficjalne wydarzenie towarzyszące Biennale 2022.

Temat „bezpiecznego miejsca” przenika wizualną stronę projektu. Pierwsza część została nakręcona we Lwowie, w obozie dla przesiedleńców wewnętrznych. Trudno nazwać to miejsce bezpiecznym. Pobyt w kraju objętym wojną kształtuje rozumienie „normalności” o miejscach wysokiego ryzyka dla życia i mniejszego ryzyka dla życia, ale generalnie cały kraj podczas wojny jest wielkim poligonem.

Salon 17/2023 (100218) z dnia 26.02.2024; Co się dzieje; s. 10
Oryginalny tytuł tekstu: "Sztuka to więcej niż plastyczne piękno"
  • dizajn

Zofia Małysa-Janczy

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.