Przejdź do treści
Katarzyna Rzehak
Katarzyna Rzehak
25 czerwca 2024
Salon

Sztuka w bagażu podręcznym

Wiedeń, Florencja, Bazylea, Londyn i Berlin. Pięć wystaw, które trzeba zobaczyć

25 czerwca 2024
Roy Lichtenstein, wystawa w stulecie urodzin. Roy Lichtenstein, wystawa w stulecie urodzin. Bayer,z uprz.Fund.Beyeler,Riehen/Basel,Sammlung Beyeler ©Estate of Roy Lichtenstein/Bildrecht
Dzisiaj bilet na dobrą wystawę jest równie cenny jak bilet na samolot. I też trzeba go koniecznie kupić wcześniej online. Inaczej czekają nas gigantyczne kolejki. W Berlinie unikniemy wielogodzinnego stania przed wystawą romantyka Caspara Davida Friedricha, w Londynie przed ekspozycją Yoko Ono.

Wydawało się, że tegoroczne Biennale Sztuki w Wenecji przyćmi wszystko – miłośnicy sztuki pojadą właśnie na nie, ignorując wystawy w innych miejscach Europy. A znane muzea i galerie, przewidując taki właśnie scenariusz, nie przygotują już niczego ciekawego. I oto niespodzianka: muzea potraktowały Biennale jak wyzwanie i śmiało proponują wystawy, których nie można pominąć. Bo jak tu nie wybrać się do Wiednia, kiedy Albertina, galeria słynąca z „papierów” – ma przecież zbiory grafik i druków – nagle strzela największą w historii wystawą geniusza pop-artu, Amerykanina Roya Lichtensteina. Taka okazja zdarza się raz w życiu: dziewięćdziesiąt obrazów, grafiki, rzeźby – wspaniale pokazane w przestronnych salach, wyjaśniają amerykańską fascynację produkcją masową. Akurat Lichtensteina fascynowały komiksy, czyli historie ściśnięte do rozmiarów małej ramki, i uczucia, które muszą się zmieścić w dymku rozmowy.

Malarz przenosił komiksy na płótna w technice kropek Ben Day, tak aby obrazy wyglądały jak reprodukcje, powtarzalne, bezosobowe kopie, oddające ducha industrializacji. Rynek to kupił: najpierw, w latach 60. XX wieku „obrazkowe historie na wielkich płótnach” pokochali Amerykanie. Następnie moda na pop-art podbiła Europę. W 2011 roku za obraz Lichtensteina „Widzę cały pokój i nie ma w nim nikogo” w domu aukcyjnym Christie’s zapłacono 43 miliony dolarów. Dziś, żeby zobaczyć dziewięćdziesiąt oryginalnych dzieł mistrza – i choć przez chwilę poczuć radość z „bycia ich właścicielem” – wystarczy zapłacić 30 euro, ale bilet na wystawę koniecznie trzeba zarezerwować wcześniej przez internet.

Florencja kontra weneckie Biennale

Z niepodzielnym panowaniem weneckiego Biennale walczy też ambitnie Palazzo Strozzi we Florencji, pokazując wystawę tytana współczesnej sztuki niemieckiej, Anselma Kiefera.

Salon 18/2024 (100222) z dnia 24.06.2024; Co się dzieje; s. 12
Oryginalny tytuł tekstu: "Sztuka w bagażu podręcznym"
  • dizajn
Katarzyna Rzehak

Katarzyna Rzehak

Historyczka sztuki, badaczka polskiego dizajnu, dziennikarka, wykładowczyni. Przez 10 lat była dyrektorką w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego.

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.