Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Aktualności

Programowanie piękna

Multimedialna instalacja Michaela Hansmeyera „Digital Grotesque III”

Algorytmy pisane przez Hansmeyera generują formy zarazem architektoniczne i organiczne, o przekraczającej ludzkie możliwości złożoności struktur. Algorytmy pisane przez Hansmeyera generują formy zarazem architektoniczne i organiczne, o przekraczającej ludzkie możliwości złożoności struktur. serwis prasowy BMW
Warszawa, Nowy Teatr, 6–22 października
Artysta stara się maszynowo wygenerować piękno. Ale co to jest piękno? Ludzie szukają odpowiedzi na to pytanie od tysięcy lat.serwis prasowy BMW Artysta stara się maszynowo wygenerować piękno. Ale co to jest piękno? Ludzie szukają odpowiedzi na to pytanie od tysięcy lat.

Czy wciąż jesteśmy w stanie tworzyć formy nieznane? Jak daleko poza granice ludzkiego mózgu zaprowadzą nas algorytmy generowane przez sztuczną inteligencję? I jak to objawi się w sztuce? Trop do rozwiązania zagadki odnajdziemy w multimedialnej instalacji Michaela Hansmeyera „Digital Grotesque III”, prezentowanej w ramach tegorocznej edycji BMW Art Club. Przyszłość to sztuka. Widz zanurza się w wirtualną przestrzeń wykreowaną przez algorytmy, a dodatkowo może śledzić proces jej powstawania. Ponadto część instalacji da się dotknąć, jak np. rzeźbę-kolumnę zmaterializowaną w sztucznym piaskowcu za pomocą drukarki 3D.

Pierwsza praca z serii „Digital Grotesque” powstała w 2013 r. Przybrała postać groty. W ten sposób artysta nawiązał do motywu grotto – ulubionego przez włoskich manierystów, którzy tworzyli sztuczne jaskinie, starając się naśladować piękno formacji geologicznych. Algorytmy pisane przez Hansmeyera generują formy zarazem architektoniczne i organiczne, o przekraczającej ludzkie możliwości złożoności struktur. Artysta stara się maszynowo wygenerować piękno. Ale co to jest piękno? Ludzie szukają odpowiedzi na to pytanie od tysięcy lat. Piękno próbowano skodyfikować, sparametryzować, przełożyć na matematyczne formuły. Hansmeyer zaprzągł do pomocy sztuczną inteligencję. Maszyna się uczy – zapisuje w pamięci, które z pokazywanych form najmocniej angażują uwagę, i w następnej odsłonie generuje już przede wszystkim te.

Michael Hansmeyer wyznacza nowe horyzonty sztuki. To podejście bliskie marce BMW – nakierowanej na przyszłość i będącej pionierem nowych technologii. W wydarzeniach artystycznych wspieranych przez markę sztuka swobodnie czerpie z technologii, a zapraszani do BMW Art Club twórcy w radykalny sposób poszerzają granice języka wypowiedzi artystycznej.

Salon 12/2022 (100201) z dnia 03.10.2022; Aktualności; s. 14
Oryginalny tytuł tekstu: "Programowanie piękna"
Reklama