Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kraj

Ponad pół miliona kary za reportaż TVN o Wojtyle. Kiedy PiS przestanie rządzić w KRRiT?

Abp Karol Wojtyła Abp Karol Wojtyła Narodowe Archiwum Cyfrowe / Polityka
W reportażu „Bielmo. Franciszkańska 3” Marcin Gutowski dał głos osobom, które ponad pół wieku temu były wykorzystywane i gwałcone w diecezji krakowskiej i nie otrzymały pomocy. Ale prawica spod znaku PiS robi, co może, by zamknąć drogę rozliczenia Kościoła i Jana Pawła II.

550 tys. zł – taką karę nałożył przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski na spółkę TVN SA. Tym razem poszło o reportaż Marcina Gutowskiego „Bielmo. Franciszkańska 3”, wyemitowany rok temu w „Czarno na białym” TVN24. Gutowski podjął w nim temat odpowiedzialności kard. Karola Wojtyły za tuszowanie pedofilii wśród podległych mu duchownych. Pokazał nowe źródła – świadków i dokumenty. A także wyraźny obraz przyszłego świętego papieża Polaka – biskupa takiego jak inni, stawiającego wizerunek instytucji Kościoła ponad dobro osób przez tę instytucję skrzywdzonych.

Świrski posilił się opiniami trojga ekspertów: dr. hab. Anny Cegieły, językoznawczyni z Instytutu Polonistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego; dr. Piotra Gontarczyka, politologa z Instytutu Pamięci Narodowej, współautora osławionej książki „SB a Lech Wałęsa” z 2008 r.; i dr. Klaudii Rosińskiej, medioznawczyni z założonej przez o. Tadeusza Rydzyka Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Żadna z tych osób nie jest autorytetem w dziedzinach dziennikarstwa i mediów. Włożyły jednak istotny wkład w 50 str. uzasadnienia decyzji Świrskiego.

Wybrani eksperci potwierdzili, co było do udowodnienia: „brak obiektywizmu i rzetelności dziennikarskiej”, „stronniczość”, „wybiórczą selekcję źródeł, ahistoryczną interpretację faktów i zdarzeń” oraz „posłużenie się technikami manipulacyjnymi, zakazanymi w pracy dziennikarskiej”, w skrócie: „materiał nie spełnia kryteriów reportażu oraz standardów etyki dziennikarskiej”.

Reklama