Historia

Mędrcy z rozdroży

Cywilizacja Azji Środkowej

Późny symbol cywilizacji rozdroży, regionu wędrownych mędrców – położony 3200 m n.p.m. karawanseraj Tash Rabat w dzisiejszym Kirgistanie. Późny symbol cywilizacji rozdroży, regionu wędrownych mędrców – położony 3200 m n.p.m. karawanseraj Tash Rabat w dzisiejszym Kirgistanie. Jane Sweeney / BEW
Losy cywilizacji środkowoazjatyckiej, która wyprowadziła Europę ze średniowiecza, dowodzą, że historia nie podlega żadnym prawom – poza jednym: cywilizacja się rozwija, dopóki adaptuje wpływy z zewnątrz.
Myśliciel Ibn Sina znany jako Awicenna (siedzi w czerwonej szacie) w swojej aptece – manuskrypt z 1438 r.Corbis Myśliciel Ibn Sina znany jako Awicenna (siedzi w czerwonej szacie) w swojej aptece – manuskrypt z 1438 r.

W miejscu, którego nikt z pasażerów lecących z tzw. Zachodu na umowny Daleki Wschód nie wybrałby dziś na międzylądowanie, niegdyś, przez pół tysiąclecia, pulsowała cywilizacja o bezprecedensowym potencjale intelektualnym. Chodzi o obszar o promieniu mniej więcej 2 tys. km, obejmujący fragmenty dzisiejszego Iranu, Turkmenistanu, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Chin, Indii, Pakistanu i wreszcie Afganistanu. Tam właśnie między IX a XIII w. działali najbardziej rzutcy przedsiębiorcy w dziejach świata, tam nomadzi kierowali karawany objuczone dobrami z Indii, Chin, Bliskiego Wschodu. Tam wreszcie pielgrzymowali mędrcy, których dorobek pozwolił potem Europie wejść śmielej w czasy nowożytne. I wszyscy ci ludzie nie mijali się w biegu, ledwie tolerując wzajemną odmienność, jak podróżni przemieszczający się między terminalami lotnisk gigantów w Arabii Saudyjskiej, pretendującej od niedawna do miana stacji przesiadkowej między Europą, Azją i Afryką.

Kilka wydanych ostatnio książek, a zwłaszcza „Lost Enlighten­ment” (Zagubione oświecenie) Fredericka Starra, uświadamia, jak bardzo pobieżna jest nasza wiedza na temat tego regionu, umownie nazywanego niżej Azją Środkową, i jak te braki w wykształceniu rzutują na losy współczesnego świata.

Trzecia kultura

Zaledwie trzydzieści parę lat po tym, jak Mieszko I przyjął chrzest, na terenach leżących dziś w granicach Uzbekistanu, państwa znanego głównie z katastrofy ekologicznej pod nazwą Morze Aralskie, miała miejsce dyskusja jedyna w swoim rodzaju. Dwudziestoparoletni al-Biruni prowadził – na piśmie – rozmowę z nastoletnim jeszcze myślicielem zwanym Ibn Sina, na Zachodzie znanym jako Awicenna.

Polityka 11.2014 (2949) z dnia 11.03.2014; Nauka; s. 60
Oryginalny tytuł tekstu: "Mędrcy z rozdroży"
Reklama