Klasyki Polityki

Opakuj i sprzedaj swoją wieś (poradnik ilustrowany)

Hobbici z Sierakowa, czyli opakuj i sprzedaj swoją wieś

Sierakowscy Hobbici. Dzieci grające w spektaklu o Bilbo Bagginsie, po lewej Krasnolud – w cywilu szkolny konserwator. Sierakowscy Hobbici. Dzieci grające w spektaklu o Bilbo Bagginsie, po lewej Krasnolud – w cywilu szkolny konserwator. Stanisław Ciok / Polityka
Rola we współczesnej wsi to już nie ziemia orna, której nie rzucim, ale teatr, mikrozajęcie w przedziale czasowym. Tak naucza Wacław Idziak, socjolog, ojciec chrzestny polskich wsi tematycznych.

Józef Pusz urodził się jako syn rolnika, pracował jako ślusarz narzędziowy, a obecnie jest Trollem. Jego brat zarabia jako Gollum, zaś dorabia prowadząc sklep spożywczy. Pomiędzy chatami Trolla i Golluma stoi kuźnia krasnoludzkiego kowala, którym jest Stefan Kłos, naczelnik OSP. Wieś nazywa się Sierakowo Sławieńskie i stanowi wzór rynkowego sukcesu dla okolic Koszalina.

1. Myśl symbolami

Na początek ważne jest, żeby wieś przestała myśleć hektarami i cenami skupu, a myślała raczej symbolami. To się lepiej sprzedaje i przyciąga turystę. Tak naucza Wacław Idziak, socjolog, ojciec chrzestny polskich wsi tematycznych.

Przy okazji wiejskie czynności dostają nowe, rynkowo-naukowe nazwy. Do tej pory ludzie zbierali się w remizie, żeby pogadać i coś uradzić, a obecnie się facylitują, co znaczy, że wzajemnie na siebie wpływają powodując wzrost zachowań określonego rodzaju. Gdy coś wymyślą, to będzie to projekt. Jak zaczną coś robić, to będzie to produkt albo oferta. Jak będą dużo o tym gadać i przyjedzie telewizja, to wejdą w fazę lansowania produktu. Wyobrażając sobie, dla kogo to robią, ustalą grupę docelową, czyli stargetują odbiorcę.

Rola we współczesnej wsi to już nie ziemia orna, której nie rzucim, ale teatr – mikrozajęcie w przedziale czasowym. Jeśli ktoś jest akurat Trollem, nie znaczy to, że jutro, apdejtując marketingową ofertę wsi, nie zostanie starą zielarką z lasów Śródziemia.

Podążając tym tropem, inteligent w marynarce nie jest doktorem socjologii Idziakiem, lecz przedsiębiorcą społecznym, któremu leży na sercu odmiana mentalna i ekonomiczna polskiej wsi. A temat dla wioski jest eksperymentem społecznym w ramach gospodarki doznań.

2. Nie pij – pracuj

Są w Polsce wsie, których mieszkańcy, po spektakularnym rynkowym upadku rolnictwa na swoim terenie, zajęli się udawaniem bohaterów Mickiewicza, żonglerką, grą w brydża, wróżeniem, wyplataniem, zdrowym życiem, kontaktami z pozaziemską cywilizacją.

Polityka 1.2006 (2536) z dnia 07.01.2006; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Opakuj i sprzedaj swoją wieś (poradnik ilustrowany)"
Reklama