Klasyki Polityki

Poskromił wodę żelazem

Polak, który budował Kanał Sueski

Otwarcie Kanału Sueskiego na kolorowanej litografii Eduarda Riou z 1869 r. Otwarcie Kanału Sueskiego na kolorowanej litografii Eduarda Riou z 1869 r. Selva/Leemage / EAST NEWS
Przepustką dla Polaka do udziału w największym inżynieryjnym wyzwaniu XIX w. stała się udana budowa mostu w… Warszawie.
Most Kierbedzia, przy którym pracował Janicki, na przedwojennej pocztówce.Zbiory Lecha Królikowskiego/EAST NEWS Most Kierbedzia, przy którym pracował Janicki, na przedwojennej pocztówce.

Atmosfera tego dnia była prawdziwie podniosła. 17 listopada 1869 r., po 10 latach pełnych kryzysów, politycznych wojen i widm bankructwa, została uroczyście otwarta najważniejsza sztuczna droga wodna w historii światowej żeglugi. Pierwszą jednostką, która przemierzyła Kanał Sueski, był 90-metrowy jacht Napoleona III o nazwie „L’Aigle” (Orzeł). Na jego pokładzie płynęła żona cesarza, Eugenia, za nią podążało 47 statków parowych wiozących najważniejsze osobistości ówczesnego świata.

Polityka 47.2019 (3237) z dnia 19.11.2019; Historia; s. 63
Oryginalny tytuł tekstu: "Poskromił wodę żelazem"
Reklama

Czytaj także

Nauka

Zaszczepieni też chorują. Dlaczego trzecia dawka jest niezbędna?

Coraz więcej osób wątpi w szczepionki przeciwko covid, skoro nawet po trzech dawkach przytrafia im się zakażenie. Czy zatem decyzję o szczepieniu przypominającym lepiej odłożyć do czasu, aż pojawią się skuteczniejsze preparaty?

Paweł Walewski
04.12.2021