Kraj

Komu kolędę, komu

Kontrowersyjna reklama Allegro

„Ludzie, przecież to jest coś popier...” – czytam jeden z wpisów internetowych. I zgadzam się z przedmówcą, choć spróbuję tę lakoniczną myśl rozwinąć i oprawić w nieco szlachetniejsze słownictwo.

Chodzi mianowicie o użycie kolędy „ Wśród nocnej ciszy” jako reklamy serwisu handlowego  Allegro.  „Wśród nocnej ciszy głos się rozchodzi, kupcie prezenty, starzy i młodzi. Czym prędzej się wybierajcie na Allegro pospieszajcie…”  i tak dalej  w tym guście. Nie wykluczam, że wśród odbiorców tej reklamy znajdą się jej zwolennicy, a nawet fani. W końcu ktoś ją wymyślił, a przecież taki kreatywny wraz z copywriterem posiadają  pewnie rodzinę i co najmniej kilku znajomych, więc też mają swoją publikę.

 Jestem przeciwniczką tej reklamy nie ze względu na to, że może ona  dotykać uczuć  religijnych niektórych osób, choć  to też mi się nie podoba, bo należy je szanować bez względu na własny światopogląd. Moim zdaniem, ta reklama przekracza po prostu granice dobrego smaku estetyczno-handlowego. Pewnie, że  wszystko można zaśpiewać i zagrać, pod wszystko podłożyć odpowiednio brzmiące slogany reklamowe. Nie takie rzeczy już przeżyliśmy.  Mam jednak poczucie, że merkantylizacja wszystkiego jest nie tylko w kiepskim stylu, ale po prostu ekonomicznie się nie opłaca. Gdy zabraknie punktu odniesienia, wszystko się paskudnie spłaszcza.

Oczywiście, łatwo można sobie wyobrazić „Lulajże Jezuniu” jako reklamę środków poprawiających jakość snu  lub „Przybieżeli do Betlejem” jako reklamę butów sportowych.  Można nawet wydać specjalny śpiewnik z kreatywnie potraktowanymi kolędami.  I wówczas spełni się cudowny sen marketerów i handlowców -  Boże Narodzenie zacznie się kojarzyć wyłącznie z jedną wielką reklamą, a gigantyczny  billboard na niebie zastąpi gwiazdy (oczywiście nie mam na myśli celebrytów).

Czasem więc trudno się dziwić, że konsumenci wychodzą z siebie, jak choćby  ten cytowany na początku. Istnieje obawa, że jak tak dalej pójdzie, on nawet w Wigilię nie przemówi ludzkim głosem.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Dr Joanna Wardzała o pokoleniu 20-latków odrzucających konsumpcyjny styl życia rodziców

Rozmowa z dr Joanną Wardzałą, socjolożką i badaczką zachowań konsumpcyjnych, o tym, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie chcą kupować i gromadzić dóbr.

Joanna Podgórska
12.11.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną