Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kraj

Schetyna nie chce poczekać

Schetyna nie chce poczekać. Awantura w PO: stanowiska za głosy?

Zdumiewająca jest skala tego konfliktu i jego publiczne nagłośnienie. Media pytają, czy dojdzie do wojny Tuska ze Schetyną, a ona już wybuchła.

Przy okazji zakończonych w weekend regionalnych wyborów partyjnych do erupcji konfliktów doszło w wielu regionach. Już w Lubuskiem pojawiły się oskarżenia o obiecywanie stanowisk w zamian za głosy. W Lubelskiem zwolennicy dotychczasowego barona PO Stanisław Żmijana oskarżyli jego następcę ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego o złamanie obietnicy. Miał powiedzieć, że ludzie Żmijana wejdą do regionalnego zarządu partii, a zostali wycięci.

Najgorzej jest jednak na Dolnym Śląsku, gdzie – w sumie niespodziewanie – Jacek Protasiewicz pokonał głównego rywala Donalda Tuska w partii Grzegorza Schetynę. Wszystkie media śledziły wielogodzinną batalię w hotelu w Karpaczu, gdzie dwukrotnie głosowali lokalni działacze PO. Teraz w mediach pojawiają się kolejne nagrania wskazujące, że dwóch delegatów głosujących na Protasiewicza było przekupywanych obietnicami pracy. A różnica między oboma kandydatami w głosowaniu była minimalna: kilka głosów na 400 oddanych.

Zwolennicy Grzegorza Schetyny, jak szef klubu Rafał Grupiński czy poseł Jakub Szulc otwarcie żądają powtórzenia dolnośląskich wyborów. Z kolei rzecznik rządu Paweł Graś i wicemarszałek Sejmu Cezary Grabarczyk publicznie mówią o prowokacji schetynowców. Sprawą zajmie się w środę zarząd Platformy, po publikacji nagrań przygląda się jej prokuratura. Takiej awantury w Platformie dawno już nie było.

Jasne są przyczyny konfliktu. Przegrany w wyborach Grzegorz Schetyna broni się przed marginalizacją, nie słuchając niektórych doradców, którzy sugerują mu, żeby się „schował w pieczarze” i przeczekał. Schetyna postanowił walczyć, bo utrata Dolnego Śląska oznacza dla niego marginalizację – zapewne nie wejdzie do zarządu partii. A czekać? Na co i jak długo?

Zdumiewająca jest jednak skala tego konfliktu i jego publiczne nagłośnienie.

Reklama