Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Sztuczki z Hollywood

Wyścig po Oscary jak kampania wyborcza

Doroczną galę ogląda w telewizji miliony widzów na całym świecie. Doroczną galę ogląda w telewizji miliony widzów na całym świecie. BDS2006 / Wikipedia
Jeśli myślicie, że właśnie ogłoszone nominacje to początek wyścigu po Oscary, jesteście w błędzie. To jeden z etapów konkursu, który trwa już od wielu miesięcy. Konkurencja jest brutalna, a wszystkie chwyty dozwolone. Prawie jak w politycznej kampanii wyborczej.
Najbardziej pożądana nagroda filmowa świata. Tutaj idzie do renowacji.REUTERS/Danny Moloshok/Forum Najbardziej pożądana nagroda filmowa świata. Tutaj idzie do renowacji.

Tak naprawdę walka o te nagrody rozpoczyna się wiele lat wcześniej, już na etapie planowania przez studia budżetów na produkcję i marketing (ten drugi jest tu kluczowym składnikiem). Na niemal 12 miesięcy przed wręczeniem nagród, na forach internetowych odbywa się bardzo wstępna selekcja tytułów z oskarowym potencjałem. Wiosenne i letnie premiery weryfikują tą listę.

Kluczowym momentem, w nabierającym tempa wyścigu, jest odbywający się na przełomie lata i jesieni festiwal w Toronto. Tam najlepszy film wybiera publiczność.

CZYTAJ TAKŻE: Janusz Wróblewski o tegorocznym Festiwalu w Toronto >>

To w Kanadzie na faworytów w ostatnich latach wyrosły „American Beauty”, „Przyczajony tygrys, ukryty smok”, „Amelia”, „Slumdog – Milioner z ulicy”, w zeszłym roku „Hej, skarbie”, a w tym - „Jak zostać królem”. Po kanadyjskiej imprezie studia i dystrybutorzy już są pewni, w jakie tytuły warto inwestować i których aktorów trzeba przygotować do żmudnej i wyczerpującej kampanii.

W sumie niewiele różni się ona od walki o prezydenturę czy miejsce w Kongresie. Pomagają w tym takie same firmy public relations i lobbyści, którzy pracują w Waszyngtonie. Zaczyna się od tradycyjnego marketingu, czyli ogłoszeń typu „for your consideration” („ku twojej uwadze”) reklamujących film i role. Ale to dziś mniej istotny element machiny promocyjnej.

„Pod Oscara”

- Aktorzy, którzy znani są z tego, że jak ognia unikają mediów, nagle stają się pokorni i biegają od programu do programu, czy to telewizja śniadaniowa, Oprah, czy wieczorny talk-show Davida Lettermana.

Reklama