Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Nordic Killing

„The Killing” - nowy serial Agnieszki Holland

W amerykańskiej wersji duńskiego serialu prowadzących śledztwo policjantów grają Joel Kinnaman (jako Stephen Holder) i Mireille Enos (jako główna bohaterka Sarah Linden) W amerykańskiej wersji duńskiego serialu prowadzących śledztwo policjantów grają Joel Kinnaman (jako Stephen Holder) i Mireille Enos (jako główna bohaterka Sarah Linden) Fox Life / materiały prasowe
Świat jest bardziej skomplikowany, niż się wydaje – tłumaczy przesłanie „The Killing” Agnieszka Holland, która wyreżyserowała kilka odcinków. Od września serial znany już w wielu krajach będziemy mogli oglądać w Polsce.
Michelle Forbes i Brent Sexton grają rodziców zamordowanej Rosie LarsenFox Life/materiały prasowe Michelle Forbes i Brent Sexton grają rodziców zamordowanej Rosie Larsen

W serialu nie ma szybkiej akcji, strzelanin, bójek, pogoni i spektakularnych wybuchów. Umięśnionych policjantów modeli i napompowanych botoksem policjantek w mini i szpilkach też nie ma. Podobnie jak przestępców dewiantów czy seryjnych morderców grających ze stróżami prawa w skomplikowane gry. Nie ma też zabawnych drugoplanowych bohaterów, rzucających dowcipami znad worka ze zwłokami. Ani spektakularnych romansów. I scen erotycznych. Czym więc „Forbrydelsen” („Dochodzenie”), znany poza Danią pod tytułem „The Killing”, ujął telewidzów w całej Skandynawii, Belgii, Niemczech, Francji, Australii i Wielkiej Brytanii?

Chyba właśnie tym, że jest zaprzeczeniem większości amerykańskich seriali sensacyjnych. Z każdego kadru bije europejskość, a konkretnie najmodniejsza w ostatnich sezonach, nie tylko w dziedzinie kryminału, skandynawskość. Od czasu wielkiego sukcesu trylogii „Millennium” Stiega Larssona (27 mln egzemplarzy sprzedanych na całym świecie) prawdziwy kryminał może się rozgrywać już tylko na północy. Deszcz, odbijające się w kałużach słabe światło ulicznych latarni, szarostalowa poświata, pustkowia, dzikie parki w centrum miasta. Kopenhaga, która jest miejscem akcji „The Killing”, w niczym nie przypomina miasta z folderów reklamowych sponsorowanych przez duńskie Biuro Promocji Turystyki. Żadnych migawek z pięknego starego miasta, żadnych lunchów w knajpkach nad malowniczymi kanałami i rowerzystów śmigających po zadbanych ulicach. Jest chłód, tak dobrze rymujący się ze słynną skandynawską powściągliwością.

Polityka 36.2011 (2823) z dnia 31.08.2011; Kultura; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Nordic Killing"
Reklama