Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Kultura

Moc przemocy

Komiksy dla dorosłych - przegląd nowości

Okładki ostatnich komiksowych premier 2011 Okładki ostatnich komiksowych premier 2011 mk / materiały prasowe
Raczej nie dla dzieci, albo nawet tylko dla dorosłych – przegląd ostatnich komiksowych premier.

Na początek polski pewniak – seria „Rewolucje” Mateusza Skutnika. „Na morzu” (Timof i Cisi Wspólnicy) to już jej szósty tom, z mrocznym scenariuszem dopisanym przez Jerzego Szyłaka. Dalej mamy tu świat alternatywny – przypominające epokę wiktoriańską czasy rewolucji technologicznej. Olbrzymi statek zabiera tłum różnorodnych, wzbudzających sporo podejrzeń pasażerów. Zagrożenie, jakie ich spotka, jest jednak zupełnie niespodziewane. I dość makabryczne – jak przystało na Szyłaka, który tej jesieni wydał również komiks „Szelki” (Timof i Cisi Wspólnicy) z malarską oprawą graficzną Wojciecha Stefańca. Dosadna, pełna przemocy opowieść o perwersyjnym życiu komisarza polskiej policji, przeznaczona stanowczo dla dorosłych – i to wybranych. Szczególnie tych, którym podobała się kiedyś „Szminka” Szyłaka.

Bardziej umownie traktują przemoc Olivier, Jérôme i Anne-Claire Jouvray, autorzy „Lincolna” (Mroja Press), alegorycznej opowiastki o Dzikim Zachodzie jako o miejscu zmagań Boga i Szatana. Trudno ją uznać za wybitną, ale przynosi sporo niewymuszonego humoru i pozostawia wrażenie tomu pod każdym względem oryginalnego. Podobne robi na pierwszy rzut oka „Joker” (Egmont), utopiona w hektolitrach krwi opowieść ze świata, w którym nie ma dobra. Batman pojawia się tu ledwie na moment, całą resztę wypełniają zmagania bohaterów złych z jeszcze gorszymi, na czele oczywiście z tytułowym pacjentem zakładu psychiatrycznego Arkham. Zawiódł mnie trochę monotematyczny scenariusz cenionego Briana Azzarello, wolę już krzykliwe kadry Lee Bermejo, chociaż od przemocy kręci się w głowie.

Ale i tak wybrałbym inną rewolucję i inną wizję przemocy (wynikającą z uprzedzeń rasowych i seksualnych), pokazaną w najciekawszej premierze ostatnich miesięcy, „Stuck Rubber Baby” (Centrala) Howarda Cruse’a. To powieść graficzna nawiązująca do osobistych przeżyć autora, dorastającego w latach 60. na amerykańskim Południu. Cruse wywodzi się z alternatywnej, a na dodatek otwarcie gejowskiej sceny komiksowej, ale potrafił opowiedzieć trudną historię odkrywania własnej seksualności w sposób otwarty, który nie wykluczy nawet najbardziej uprzedzonych odbiorców. A to duża sztuka.

*

Oceny:

„Na morzu” 4
„Szelki” 3
„Lincoln” 4
„Joker” 4
„Stuck Rubber Baby” 5

Polityka 46.2011 (2833) z dnia 08.11.2011; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Moc przemocy"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Przelewy już zatrzymane, prokuratorzy są na tropie. Jak odzyskać pieniądze wyprowadzone przez prawicę?

Maszyna ruszyła. Każdy dzień przynosi nowe doniesienia o skali nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, ale właśnie ruszyły realne rozliczenia, w finale pozwalające odebrać nienależnie pobrane publiczne pieniądze. Minister sprawiedliwości Adam Bodnar powołał zespół prokuratorów do zbadania wydatków Funduszu Sprawiedliwości.

Violetta Krasnowska
06.02.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną