„Rycerze św. Wita” (Kultura Gniewu) to najbardziej znana powieść graficzna Davida Beaucharda (tworzącego jako David B.), który w latach 90. był jednym z najważniejszych animatorów europejskiego alternatywnego ruchu komiksowego. Rzecz opowiada o dorastaniu w latach 60. i 70. we Francji, w cieniu brata chorego na epilepsję, w świecie dziecięcych fantazji, niejednokrotnie mrocznych, a zarazem fascynujących. Wszystko to w niepowtarzalnym, niezwykle wysmakowanym stylu graficznym. Rzeczywisty świat przedstawia w surrealistyczny sposób za pomocą spłaszczonej, iście średniowiecznej perspektywy, motywów i ornamentyki zaczerpniętych ze sztuki etnicznej różnych kultur. Wspaniały album.
Ocena: 6/6
*
„Jakie są najważniejsze dni w Twoim życiu?” – pytają czytelnika Fabio Moon i Gabriel Ba, autorzy albumu „Daytripper” (Mucha Comics). Aby ułatwić nam odpowiedź, przedstawiają losy młodego dziennikarza Brasa, który zajmuje się w redakcji nekrologami, ale ma większe ambicje. Brazylijscy twórcy w każdym rozdziale komiksu rysują alternatywny rozwój jego losów, pokazując, w jak różny sposób może toczyć się ludzkie życie. Daje to melancholijną i uniwersalną historię o przypadku, marzeniach i kruchości życia – trochę w duchu realizmu magicznego, choć w warstwie graficznej rzecz jest bardzo klasyczna i bezpieczna.
Ocena: 4/6
*
W polskim komiksie ten rok bez wątpienia należał do artystek, a nie artystów. Kolejny dowód to antologia polskiego komiksu kobiecego „Polish Female Comics. Double Portrait” (Centrala). Publikacja układa się w dobry materiał eksportowy, zresztą wydana została w całości po angielsku i towarzyszy wystawie komiksowej, która będzie pokazywana w różnych europejskich krajach.