Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Na ekranie. Kino światowe

HITY 2012: Na ekranie. Kino światowe

„Pewnego razu w Anatolii”, reż. Nuri Bilge Ceylan. „Pewnego razu w Anatolii”, reż. Nuri Bilge Ceylan. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty / materiały prasowe
W specjalnym świątecznym numerze Polityki zamiast cotygodniowych not recenzyjnych – próba podsumowania życia kulturalnego w kończącym się roku. Tym razem pora na filmy zagraniczne, które zawojowały kinowe ekrany w 2012 roku.
„Kochankowie z księżyca”, reż. Wes Anderson.Kino Świat/materiały prasowe „Kochankowie z księżyca”, reż. Wes Anderson.

1. Pewnego razu w Anatolii, reż. Nuri Bilge Ceylan, prod. Turcja. Magnetyczna, na wpół baśniowa przypowieść kryminalna o gorącym temperamencie smutnych, nieszczęśliwych ludzi, zbrodniach popełnianych w afekcie i rodzinnych tajemnicach, które nigdy nie ujrzą światła dziennego. Mistrzowska reżyseria, rewelacyjny scenariusz, wspaniała gra całego zespołu, olśniewające plastycznie, zmysłowe zdjęcia, skrywające grozę jak u Lyncha.

2. Miłość, reż. Michael Haneke, prod. Austria-Francja. Pełen skupienia, kameralny dramat o pożegnaniu z życiem starego małżeństwa. O tym, czym jest poświęcenie, empatia, pamięć w obliczu cierpienia i śmierci.

3. Kochankowie z Księżyca, reż. Wes Anderson, prod. USA. Wystylizowana, błyskotliwa bajka, wywołująca śmiech, łzy, wzruszenie i głęboki podziw. Parodia „Romea i Julii” w czasach hipisowskiej rewolty, w stylu Felliniego. Oryginalne i piękne.

4. Wszystkie odloty Cheyenne’a, reż. Paolo Sorrentino, prod. Włochy. Zaskakujące, zwariowane połączenie kina drogi, moralitetu, groteski i musicalu o Holocauście. Sean Penn w życiowej formie.

5. Mistrz, reż. Paul Thomas Anderson, prod. USA. Analiza chorego związku kabotyńskiego lidera sekty i jego zwichrowanego psychicznie wyznawcy. Mocne, dosadne, znakomicie zagrane.

6. Wstyd, reż. Steve McQueen, prod. Wielka Brytania. Gorzka rozprawa o uzależnieniu od seksu. Michael Fassbender w roli nowojorskiego singla polującego na erotyczne okazje stworzył jedną z najbardziej dramatycznych ról w swojej karierze.

7. Wiedźma wojny, reż. Kim Nguyen, prod. Kanada. Wstrząsająca wizja etnicznych czystek we współczesnej Afryce w formie zwierzenia nastolatki zmuszonej do zamordowania rodziców.

Polityka 51-52.2012 (2888) z dnia 19.12.2012; Wydarzenia kulturalne 2012; s. 115
Oryginalny tytuł tekstu: "Na ekranie. Kino światowe"
Reklama