1. Burza, Williama Shakespeare’a, reż. Maja Kleczewska, Teatr Polski w Bydgoszczy. Piękna i poruszająca wizualizacja procesu wyzwalania się z rodzinnych traum, z niezapomnianą sceną oczyszczającej burzy piaskowej na finał.
2. Miasto Snu, inspirowane „Po tamtej stronie” Alfreda Kubina, reż. Krystian Lupa, TR Warszawa i Teatr Dramatyczny w Warszawie. Artyści i intelektualiści we współczesnej złotej klatce Wersalu. Spektakl lustro, podczas którego wielu widzów robiło wszystko, byle tylko nie rozpoznać swojego oblicza.
3. Danuta W., według autobiografii Danuty Wałęsy, reż. Janusz Zaorski, Teatr Polonia w Warszawie. Historia emancypacji żony i matki mistrzowsko opowiadana przez Krystynę Jandę. Inteligentne, czasem ironiczne, często gorzkie spojrzenie na polską historię z kobiecej perspektywy. I pyszna szarlotka na deser.
4. Aktor C.K. Norwida, reż. Michał Zadara, Teatr Narodowy w Warszawie. Norwid, jakiego nie znamy ze szkoły: racjonalista i kapitalista. Przewrotnie osadzony przez Zadarę w kontekście dzisiejszego kryzysu ekonomicznego.
5. Nietoperz na motywach „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa, reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa. Operetka o eutanazji, dokonywanej na ludziach i teatrach, z ariami Straussa w oryginalnym wykonaniu zespołu TR, wspomaganego m.in. przez Dawida Ogrodnika, czyli Rahima z filmowego hitu „Jesteś Bogiem”.
6. Firma Pawła Demirskiego, reż. Monika Strzępka, Teatr Nowy w Poznaniu. O dzikiej prywatyzacji PKP, wilczym kapitalizmie i Polsce – kraju rodzinnych firm. Ze wstrząsającą sceną bicia i poniewierania skorumpowanego posła przez jego biznesowych bossów.
7. Kto zabił Alonę Iwanowną?, inspirowane „Zbrodnią i karą” Fiodora Dostojewskiego, reż. Michał Kmiecik, Teatr Dramatyczny w Warszawie. Facebook w realu, ze scenami linkami do najnowszych wydarzeń i pytaniem o skuteczność działania: facebookowego i teatralnego. Najciekawszy debiut roku.
8. Wszyscy święci Jarosława Jakubowskiego i Wojciecha Farugi, reż. Wojciech Faruga, Teatr Polski w Bydgoszczy. Zwykli ludzie sportretowani na chwilę przed wybuchem, zanim swój ból, samotność i desperację przekują w akty, jakich świadkami byliśmy przed Pałacem Prezydenckim.
9. Hamlet Williama Shakespeare’a, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie. Serial sensacyjny polskiej produkcji, ze zblazowanym Borysem Szycem w roli tytułowej. I słusznie, wszak: jakie czasy, taki Hamlet.
10. Teatr Improwizowany Klancyk. Siedmioosobowa grupa tworzy (z aktywnym udziałem publiczności) spektakle z głowy, czyli z niczego. Inteligencka rozrywka.