Film
1993 – Jacek Bławut, 1994 – Jan Jakub Kolski, 1995 – Marcel Łoziński, 1996 – Łukasz Kośmicki, 1997 – Jerzy Stuhr, 1998 – Dorota Kędzierzawska, 1999 – Krzysztof Krauze, 2000 – Maja Ostaszewska 2001 – Robert Gliński, 2002 – Piotr Trzaskalski, 2003 – Andrzej Jakimowski, 2004 – Wojciech Smarzowski, 2005 – Przemysław Wojcieszek, 2006 – Sławomir Fabicki, 2007 – Łukasz Palkowski, 2008 – Małgorzata Szumowska, 2009 – Borys Lankosz, Xawery Żuławski, 2010 – Paweł Sala, 2011 – Rafael Lewandowski
To, co widać
Nieprzypadkowo listę laureatów otwiera dokumentalista Jacek Bławut, zaś dwa lata później pojawia się na niej Marcel Łoziński. Ale dla zdecydowanej większości naszych laureatów mottem mogłyby być słowa bohatera „Amatora”, jednego z flagowych tytułów kina moralnego niepokoju, który odkrywa, iż należy po prostu filmować „to, co jest”. Nagradzaliśmy filmujących „to, co jest” wokół nas, w tym dzieła tak wybitne, jak „Dług”, „Cześć Tereska” czy „Wesele”. Niektóre z nagrodzonych tytułów zdobyły status kultowych, w kanonicznym znaczeniu słowa. Ale w dwudziestce laureatów są też nazwiska twórców wierzących bardziej w obraz (jak choćby Andrzej Jakimowski). Dominowali, co zrozumiałe, reżyserzy, ale mieliśmy też jednego operatora (Łukasz Kośmicki) i jedną aktorkę (Maja Ostaszewska). W tym roku Paszport dostaje kolejny aktor.
O trafności dawnych wyborów świadczy najlepiej to, że pośród najbardziej oczekiwanych filmów tego roku są nowe dzieła Smarzowskiego („Drogówka”), Krauzego („Papusza”), Kolskiego („Zabić bobra”), Jakimowskiego („Imagine”), Szumowskiej („Nowhere”), Fabickiego („Miłość”) i Wojcieszka („Sekret”).