Kultura

Blogi od kuchni

Blogerzy od smakołyków

Eliza Mórawska jest w czołówce najpopularniejszych blogerów kulinarnych. Eliza Mórawska jest w czołówce najpopularniejszych blogerów kulinarnych. Michał Przeździuk Buczkowski
Blog był przez lata sposobem na życie. Dziś pozwala też na nie zarobić, o czym świadczą blogi kulinarne.
Piotr Ogiński jako kulinarny vloger zainteresował odbiorców instrukcjami w formie filmów.Radek Pietruszka/PAP Piotr Ogiński jako kulinarny vloger zainteresował odbiorców instrukcjami w formie filmów.

Telewizje ścigają się na programy o gotowaniu, miasta opanowały food trucki, czyli bary na kółkach, otwierają się targi ze zdrową żywnością z najdalszych zakątków świata. Wszystko to jednak blednie w porównaniu z wielkością i rozległością rynku blogów kulinarnych. – To zjawisko masowe. W naszym serwisie, który zrzesza chyba większość takich blogów, jest ich ponad 4300 i każdego dnia ta liczba rośnie – opisuje kulinarną blogosferę Marcin Jagodziński z serwisu durszlak.pl. Serwis zawiera ponad 440 tys. przepisów, które obejrzano ok. 80 mln razy.

Kwestia smaku

Blogi kulinarne popularność zawdzięczają m.in. swojej użytkowej naturze – wystarczy wpisać w internetowej wyszukiwarce tytuł dania, które chcemy przygotować, by zostać skierowanym na blog. Im więcej ludzi na niego wejdzie, tym wyższą potem będzie miał pozycję w wyszukiwarce, więc od pewnego momentu popularność sama mu się nakręca. Według badań firmy Listonic 11 mln Polaków szuka przepisów na blogach kulinarnych, a 3,5 mln z nich robi to regularnie. – Poza wakacjami, kiedy faktycznie na blogach dzieje się trochę mniej, gorący okres trwa cały rok – tłumaczy Jagodziński. A żeby blog podtrzymał popularność, nowe notki powinny ukazywać się regularnie.

Rankingów, raportów, badań w obszarze kulinarnej blogo­sfery stale przybywa. Pozycjonują blogi pod względem liczby unikatowych użytkowników, fanów na Facebooku, liczby komentarzy pod przepisami. Najpopularniejsze blogi o jedzeniu należą do czołówki polskich blogów w ogóle – także w serwisie POLITYKI, gdzie prowadzony od siedmiu lat „Gotuj się” Piotra Adamczewskiego też jest w czołówce – miał w grudniu 2013 r. 100 tys. odsłon.

Na szczycie większości zestawień znajduje się Kwestia Smaku, z blisko 179 tys.

Polityka 3.2014 (2941) z dnia 14.01.2014; Ludzie i Style; s. 87
Oryginalny tytuł tekstu: "Blogi od kuchni"
Reklama