Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

„Ida” najbardziej docenianym polskim filmem ostatniego ćwierćwiecza

Żaden inny polski obraz nie zdobył porównywalnego uznania za granicą.
.Polityka.

Jeśli sukces jest mierzalny, to mogłaby go wyznaczać liczba przyznanych nagród – a jeśli prześledzić ostatnie ćwierćwiecze polskiej kinematografii, to na mapie najważniejszych konkursów filmowych „Ida” Pawła Pawlikowskiego wyróżni się w szczególności.

Wzięliśmy pod uwagę kluczowe wyróżnienia w dziedzinie filmowej, przyznawane przez krytyków i podczas festiwali: Europejskie Nagrody Filmowe, Berlinale, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, nagrody Césara, BAFTA, London Film Festival. Amerykańskie: międzynarodowe festiwale w Miami i Toronto. Oraz nagrody krytyków (Amerykańskie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych, Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów Filmowych, Stowarzyszenie Krytyków Filmowych NSFC oraz New York Film Circle Critics).

Ponadto najważniejsze – Złote Globy i Oscary. Tej pierwszej „Idzie” nie przyznano (zwyciężył film „Lewiatan” w reżyserii Andrieja Zwiagincewa, jeden z lepiej przyjętych obrazów na festiwalu w Cannes). Obraz Pawlikowskiego zyskał natomiast uznanie Akademii Filmowej i otrzymał statuetkę w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.

.Karolina Żelazińska/Polityka.

Powiększ mapę: tutaj.

Obraz z Agatą Kuleszą i Agatą Trzebuchowską w rolach głównych nie tylko zdobywa uznanie krytyków z całego świata – ale otrzymuje nagrody w kluczowych kategoriach.

Weźmy Europejskie Nagrody Filmowe – najważniejsze wyróżnienia naszego kontynentu. Nagrodę w kategorii „najlepszy film” polska produkcja otrzymała wcześniej dopiero w 1988 r.

Reklama