Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Srebrny Niedźwiedź dla Szumowskiej w Berlinie

Małgorzata Szumowska została nagrodzona za reżyserię filmu „Body/Ciało”. Są też inne wyróżnienia dla Polaków.
Małgorzata Szumowska ze statuetką Srebrnego Niedźwiedzia w BerlinieHannibal Hanschke/Reuters/ForumMałgorzata Szumowska ze statuetką Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie

Film „Body/Ciało” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej był jednym z 19 obrazów biorących udział w konkursie. To historia określana w katalogu festiwalu jako czarna komedia. Film ma troje bohaterów: koronera, jego cierpiącą na anoreksję nastoletnią córkę zmagającą się z traumą po śmierci matki oraz terapeutkę o mediumicznych zdolnościach.

Dla mnie to film o wierze. O tym, że ludzie bardzo chcą i potrzebują w coś wierzyć. Widzowie odnajdują tu siebie i swoje problemy – mówiła o swoim filmie Małgorzata Szumowska. Jej najnowsza produkcja, w której biorą udział m.in. Janusz Gajos, Adam Woronowicz i Maja Ostaszewska, to już drugi z rzędu obraz polskiej reżyserki (po głośnym „W imię…”, który otrzymał statuetkę Teddy Award) reprezentujący Polskę w walce o prestiżowego Złotego Niedźwiedzia. W całej historii polskiej kinematografii podobna sztuka udała się tylko Wajdzie i Polańskiemu.

RELACJA: Janusz Wróblewski o tegorocznym festiwalu

WIĘCEJ: O filmie „Body/Ciało” na blogu Janusza Wróblewskiego

PRZECZYTAJ: Rozmowę z Małgorzatą Szumowską o jej nagrodzonym w Berlinie filmie „W imię...”

Główną nagrodę, czyli Złotego Niedźwiedzia, otrzymał film „Taxi” w reżyserii Kafara Panahiego. Srebrnym Niedźwiedziem Jury nagrodziło również „El Club” w reż. Pablo Larraina. Nagrodę za reżyserię otrzymał rumuński reżyser Radu Jude za film „Aferim!”.

Srebrnego Niedźwiedzia dla Najlepszej Aktorki odebrała Charlotte Rampling za „45 lat”. Wyróżnienie dla Najlepszego Aktora za rolę w tym samym filmie otrzymał Tom Courtenay. Srebrnego Niedźwiedzia za Najlepszy Scenariusz otrzymał Patrioci Guzman za „Perłowy guzik”.

„600 mil” w reżyserii Gabriela Ripsteina, opowiadający o nielegalnym handlu bronią z USA do meksykańskiego kartelu narkotykowego, został uznany najlepszym debiutem.

W eksperymentalnej sekcji Forum Expanded wygrał dokument „Performer” Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy o Oskarze Dawickim. Zaś dwóch operatorów rosyjsko-ukraińsko-polskiej koprodukcji „Pod elektrycznymi chmurami” Aleksieja Germana Juniora z Piotrem Gąsowskim w jednej z głównych ról otrzymało wyróżnienie za wkład artystyczny w rozwój kina. Film powstał m.in. w koprodukcji ukraińskiej, rosyjskiej i polskiej (Apple Film Production Dariusza Jabłońskiego i TVP, przy wsparciu Studia Filmowego TOR).

Kadr z filmu „Body/Ciało”Jacek Drygała/materiały prasoweKadr z filmu „Body/Ciało”
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną