Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 9,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Srebrny Niedźwiedź dla Szumowskiej w Berlinie

Małgorzata Szumowska została nagrodzona za reżyserię filmu „Body/Ciało”. Są też inne wyróżnienia dla Polaków.
Małgorzata Szumowska ze statuetką Srebrnego Niedźwiedzia w BerlinieHannibal Hanschke/Reuters/ForumMałgorzata Szumowska ze statuetką Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie

Film „Body/Ciało” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej był jednym z 19 obrazów biorących udział w konkursie. To historia określana w katalogu festiwalu jako czarna komedia. Film ma troje bohaterów: koronera, jego cierpiącą na anoreksję nastoletnią córkę zmagającą się z traumą po śmierci matki oraz terapeutkę o mediumicznych zdolnościach.

Dla mnie to film o wierze. O tym, że ludzie bardzo chcą i potrzebują w coś wierzyć. Widzowie odnajdują tu siebie i swoje problemy – mówiła o swoim filmie Małgorzata Szumowska. Jej najnowsza produkcja, w której biorą udział m.in. Janusz Gajos, Adam Woronowicz i Maja Ostaszewska, to już drugi z rzędu obraz polskiej reżyserki (po głośnym „W imię…”, który otrzymał statuetkę Teddy Award) reprezentujący Polskę w walce o prestiżowego Złotego Niedźwiedzia. W całej historii polskiej kinematografii podobna sztuka udała się tylko Wajdzie i Polańskiemu.

RELACJA: Janusz Wróblewski o tegorocznym festiwalu

WIĘCEJ: O filmie „Body/Ciało” na blogu Janusza Wróblewskiego

PRZECZYTAJ: Rozmowę z Małgorzatą Szumowską o jej nagrodzonym w Berlinie filmie „W imię...”

Główną nagrodę, czyli Złotego Niedźwiedzia, otrzymał film „Taxi” w reżyserii Kafara Panahiego. Srebrnym Niedźwiedziem Jury nagrodziło również „El Club” w reż. Pablo Larraina. Nagrodę za reżyserię otrzymał rumuński reżyser Radu Jude za film „Aferim!”.

Srebrnego Niedźwiedzia dla Najlepszej Aktorki odebrała Charlotte Rampling za „45 lat”. Wyróżnienie dla Najlepszego Aktora za rolę w tym samym filmie otrzymał Tom Courtenay. Srebrnego Niedźwiedzia za Najlepszy Scenariusz otrzymał Patrioci Guzman za „Perłowy guzik”.

„600 mil” w reżyserii Gabriela Ripsteina, opowiadający o nielegalnym handlu bronią z USA do meksykańskiego kartelu narkotykowego, został uznany najlepszym debiutem.

W eksperymentalnej sekcji Forum Expanded wygrał dokument „Performer” Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy o Oskarze Dawickim. Zaś dwóch operatorów rosyjsko-ukraińsko-polskiej koprodukcji „Pod elektrycznymi chmurami” Aleksieja Germana Juniora z Piotrem Gąsowskim w jednej z głównych ról otrzymało wyróżnienie za wkład artystyczny w rozwój kina. Film powstał m.in. w koprodukcji ukraińskiej, rosyjskiej i polskiej (Apple Film Production Dariusza Jabłońskiego i TVP, przy wsparciu Studia Filmowego TOR).

Kadr z filmu „Body/Ciało”Jacek Drygała/materiały prasoweKadr z filmu „Body/Ciało”
Reklama

Czytaj także

Kultura

Król festynów, czyli Elvis według Luhrmanna

„Elvis”, historia kariery najsłynniejszego w dziejach piosenkarza rock’n’rollowego opowiadana z perspektywy jego menedżera, „Pułkownika” Toma Parkera, wpisuje się w tendencję ugrzeczniania wizerunków gwiazd.

Mirosław Pęczak
21.06.2022
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną