Kultura

Filmy polskie

Filmy – Polska: autorskie podsumowanie 2015 r.

To było kino poważnych spraw. Dostaliśmy porządne filmy obyczajowe, ale też wojenne. I co najmniej jeden świetny dokument.

10. Onirica, reż. Lech Majewski, Sąsiady, reż. Grzegorz Królikiewicz. Dwa filmy ex aequo w dowód uznania za nieustające poszukiwania twórcze.

Przeczytaj recenzję filmu „Onirica” »
Przeczytaj recenzję filmu „Sąsiady” »

„Onirica”materiały prasowe„Onirica”

9. Demon, reż. Marcin Wrona. Dybuk na weselu, czyli polskie duchy raz jeszcze. Samobójcza śmierć reżysera w ostatnim dniu gdyńskiego festiwalu dodała filmowi dodatkowych znaczeń.

Przeczytaj recenzję »

„Demon”Kino Świat„Demon”

8. Fotograf, reż. Waldemar Krzystek. Film sensacyjny z większymi ambicjami. Reżyser nadal pozostaje w okolicach „Małej Moskwy”, czyli rodzinnej Legnicy, lecz akcja przenosi się także do stolicy Rosji. Z niepokojącym finałem.

Przeczytaj recenzję »

„Fotograf”Kino Świat„Fotograf”

7. Karbala, reż. Krzysztof Łukaszewicz. Dowód na to, że my też potrafimy robić porządne kino wojenne oraz że da się zwerbować oddział krajowych aktorów niewyglądających komicznie w mundurach.

Więcej o filmie »

„Karbala”Robert Pałka/www.Fotos-Art.pl„Karbala”

6. Mów mi Marianna, reż. Karolina Bielawska. Dokument o kobiecie uwięzionej w ciele mężczyzny, o trudnej, chwilami heroicznej walce o tożsamość. Złoty Róg oraz nagroda publiczności na ostatnim Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Więcej o kulisach filmu »

„Mów mi Marianna”materiały prasowe„Mów mi Marianna”

5. Nadejdą lepsze czasy, reż. Hanna Polak. Reżyserka „Dzieci z Leningradzkiego” tym razem znalazła bohaterkę żyjącą na podmoskiewskim wysypisku śmieci. Wracała tam z kamerą przez 14 lat, dokumentując dojrzewanie dziewczyny oraz jej marzenia o lepszej przyszłości.

Przeczytaj recenzję »

„Nadejdą lepsze czasy”Against Gravity/materiały prasowe„Nadejdą lepsze czasy”

4. Czerwony pająk, reż. Marcin Koszałka. Udany debiut znanego operatora i dokumentalisty. Historia seryjnego mordercy z lat 60. (doskonale odtworzone realia!) zmienia się w thriller o tajnikach ludzkiej duszy.

Więcej o filmie »

„Czerwony Pająk”Adam Golec/materiały prasowe„Czerwony Pająk”

3. Intruz, reż. Magnus von Horn. Debiutujący Szwed po łódzkiej szkole filmowej w Gdyni dał szkołę starszym kolegom, pokazując, jak dzisiaj powinno wyglądać kino społeczne.

Przeczytaj recenzję »

„Intruz”materiały prasowe„Intruz”

2. 11 minut, reż. Jerzy Skolimowski. Najbardziej awangardowy film roku jest dziełem reżysera zbliżającego się do osiemdziesiątki. Epizody z życia kilku bohaterów, których los połączy w nieoczekiwanym finale. Do egzystencjalnych przemyśleń.

Przeczytaj recenzję »

„11 minut”Kino Świat„11 minut”

1. Body/Ciało, reż. Małgorzata Szumowska. Nagroda za reżyserię w Berlinie, Złote Lwy w Gdyni, później inne liczne wyróżnienia. Reżyserka ma niespotykany u nas talent – o sprawach bardzo poważnych (tu: skomplikowane relacje ojciec–córka) umie opowiedzieć lekko, z humorem.

Przeczytaj recenzję »

„Body/Ciało” Szumowskiej: nagrody, zachwyty krytyków i dobre przyjęcie widzówmateriały prasowe„Body/Ciało” Szumowskiej: nagrody, zachwyty krytyków i dobre przyjęcie widzów
Polityka 51/52.2015 (3040) z dnia 15.12.2015; Afisz. Premiery; s. 118
Oryginalny tytuł tekstu: "Filmy polskie"
Reklama

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną