Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Młode granie

Z jakimi problemami borykają się orkiestry młodzieżowe

Muzycy I, Culture Orchestra przed Usher Hall w Edynburgu Muzycy I, Culture Orchestra przed Usher Hall w Edynburgu Konrad Ćwik/IAM
Unijnej integracji trzeba bronić również w muzyce. W piątą rocznicę powstania I, Culture Orchestra da koncert wspólnie z Orkiestrą Młodzieżową UE, by pomóc jej w kłopotach.
Dyrygent Kiryll KarabitsKonrad Ćwik / IAM/materiały prasowe Dyrygent Kiryll Karabits

Dokładnie w 40-lecie powstania European Union Youth Orchestra świat muzyczny zelektryzowała szokująca wiadomość: z początkiem września może przestać istnieć ten wspaniały zespół, którego szefami byli kolejno Claudio Abbado, Vladimir Ashkenazy, Bernard Haitink i Vasily Petrenko, którym dyrygowali też Daniel Barenboim, Leonard Bernstein, Herbert von Karajan. I który występował na najważniejszych scenach świata, na czterech kontynentach, w 43 krajach, 177 miastach.

Przyczyną nie jest nagłe ucięcie środków Unii Europejskiej na kulturę (UE jest głównym fundatorem działalności orkiestry). Wprost przeciwnie – budżet w tej dziedzinie zwiększył się o 7 proc. Ale dwa lata temu Unia przyjęła nowe zasady wspierania kultury: nie będzie już finansować pojedynczych organizacji, lecz jedynie projekty partnerskie. Przyczyna jest więc całkowicie biurokratyczna. EUYO jest organizacją, choć przewinęło się przez nią w sumie ok. 3 tys. muzyków z 28 krajów członkowskich UE.

Odzew był natychmiastowy i szeroki. Jednymi z tych, którzy zareagowali najwcześniej i zaoferowali lobbing, byli Simon Rattle z Filharmonią Berlińską, Festiwal Salzburski, szefowie londyńskich Barbican Centre i Southbank Centre. Protestowali artyści i politycy. W chwili obecnej wydaje się, że niebezpieczeństwo jest zażegnane: przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker polecił odnalezienie właściwej formuły dalszego finansowania orkiestry. Jednak wciąż można wspierać orkiestrę moralnie. Do wspierających przyłączył się warszawski festiwal Chopin i Jego Europa, który zakontraktował EUYO pod batutą Petrenki na koncert inauguracyjny z udziałem słynnych sióstr pianistek Katii i Marielle Labèque.

Polityka 28.2016 (3067) z dnia 05.07.2016; Kultura; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Młode granie"
Reklama